Järki käteen, Länsirata mäkeen!

Länsirata-keskustelu on herättänyt vilkasta keskustelua viime aikoina. Uudet raideyhteydet ovat merkittäviä investointeja, jotka voivat edistää alueiden elinvoimaisuutta ja samalla liittää Suomen tiiviimmin osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Kokoomusopiskelijoiden mielestä Länsirata-hankkeen edistäminen ei ole tällä hetkellä perusteltua 

Suurin haaste liittyy hankkeen rahoitukseen erityisesti sen jälkeen, kun Euroopan unionilta ei saatu toivottua rahallista tukea. Useat hankkeen osakaskunnat ovat ilmaisseet epäilyksensä rahoitukseen liittyvissä kysymyksissä, ja valtion taloudellinen tilanne on tällä hetkellä heikko. Näiden tekijöiden yhteisvaikutus luo tilanteen, jossa hankkeen edistäminen ei ole järkevää.

”Länsirata-hankkeessa tuli yllättäviä mutkia matkaan, kun EU-tuki jäi saamatta. Mielestäni tässä kohtaa on perusteltua ottaa askel taaksepäin ja miettiä hankkeen järkevyyttä tässä hetkessä. Heikossa taloudellisessa tilanteessa löytyy muitakin investointikohteita. Esimerkiksi monet nykyisistä rataosuuksista vaativat kunnossapitoa ja kehittämistä. Toisaalta on myös puhuttu pienen investoinnin vaativasta verkkoyhteyksien parantamisesta, mikä paitsi tekisi junamatkasta mukavamman, helpottaisi myös töiden tekemistä matkan aikana. Tämä investointi on kuitenkin rahanpuutteen vuoksi peruttu”, toteaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Henriina Rantala.

Kansalliseen raide- ja tieverkkoon panostamisessa tulee huomioida myös etätyön lisääntyminen, joka vähentää painetta työmatkaliikenteestä. Länsiratainvestointiin on varattu valtion budjetista 400 miljoonaa euroa, mikä on merkittävä summa valtion tehdessä yhä yli 10 miljardia euroa alijäämää vuodessa. Voidaan perustellusti kysyä, millä perustein juuri tämä on valittu tärkeimmäksi väylähankkeeksi. Suomen tiestössäkin on tunnetusti jo valmiiksi valtavasti korjausvelkaa.

“Infrastruktuurin parantaminen ja laajentaminen on tärkeää. Se on omiaan parantamaan investointeja etenkin niille alueille, joille ratayhteys rakentuu ensimmäistä kertaa. Toisaalta on muistettava, että monilla kunnilla on jo valmiiksi taloudellisia vaikeuksia. Ne saattavatkin haluta priorisoida esimerkiksi koulutukseen panostamista”, päättää liittohallituksen jäsen Annu Jaakkola.

Kokoomusopiskelijoiden mielestä Länsirata-hankkeen jatkaminen ei ole nykyisessä taloustilanteessa järkevää. Tämän mittaluokan panostukset tulee kohdentaa siten, että ne tuottavat mahdollisimman paljon hyötyä koko yhteiskunnalle ottaen huomioon taloudelliset realiteetit ja kuntien tarpeet. Puhtaaseen energiaan perustuvien investointien tueksi tarvitaan myös toimivia tieyhteyksiä. 

 

Lisätietoja:

Henriina Rantala, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

[email protected]

0443501507

Edellinen artikkeli
Kokoomusopiskelijoiden Syysseminaari 2024: Kuntavaalit tulevat. Oletko valmis?
Seuraava artikkeli
Kokoomusopiskelijoiden vaihtoehtobudjetti 2025