Suomeen lisää palveluita halvemmalla!

Oletko sinäkin ulkomailla käydessäsi huomannut, kuinka vähän meillä Suomessa on palveluita verrokkien suhteen? Ei tarvitse matkustaa Ruotsia tai Tanskaa pitemmälle, kun katukuvassa näkyvien yritysten määrä on silmin nähden suurempi mitä Suomessa.

Eikö olisikin mukavaa, kun olisi enemmän mistä valita ja hinnatkin olisivat nykyistä alhaisemmat? Enemmän ravintoloita paremmalla laadulla ja halvemmin?

Minä ainakin haluaisin!

Tähän selkeästi paras ratkaisu olisi työntekijän ja työnantajan välisen sopimusvapauden lisääminen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että luopuisimme nykyisestä, hyvin kankeasta TES-järjestelmästä kohti vapaampaa mallia, jossa hyvä ja ahkera työntekijä saisi heti nykyistä parempaa liksaa.

Työnantajakulut ovat Suomessa nykyisellään kestämättömällä tasolla ja pienissä yrityksissä lisätyövoiman palkkaaminen on monesti täysin mahdotonta korkeiden kustannusten vuoksi.  Tilanne on surullinen, koska näin ollen moni osaava tekijä jää ilman mahdollisuutta työllistyä. Mahdollisesti he muuttavat ulkomaille, koska työllistyminen olisi todennäköisesti nopeampaa.

Olemme kansainvälisessä kontekstissa vailla kilpailukykyä. Maailma on kansainvälinen, ja muista riippuvaisena vientimaana emme yksinkertaisesti voi hinnoitella itseämme työpaikkojen luojilta ja taloutemme tekijöiltä ulos. Meillä ei ole varaa siihen.

Vapauttamalla työsopimusten teko työnantajan ja työntekijän väliseksi ja helpottamalla työntekijöiden palkkausta, palveluidentarjoajia (yrityksiä) syntyy lisää samalla laadun parantuessa ja hintojen pudotessa!

Kaikki voittavat.

Janne Heikkinen