EU:n löydettävä reilu ratkaisu maahanmuuton vastuulliseen järjestämiseen

Maahanmuutto on positiivinen asia ja Länsi-Euroopan maat eivät tule selviämään ilman maahanmuuttajia. Huoltosuhde heikkenee, kun väestö ikääntyy. Tämä tarkoittaa sitä, että pitääksemme esimerkiksi Suomessa nykyisen elintasomme olemassa, tarvitsemme lisää väkeä rajojemme ulkopuolelta. Esimerkiksi Saksassa oli vuoden 2017 loppuun mennessä lähes 11 miljoonaa rekisteröitynyttä maahanmuuttajaa: tämä tarkoittaa, että keskimäärin vähintään joka 7. vastaantulija kadulla on maahanmuuttajataustainen. Minäkin olen tätä kirjoittaessa rekisteröitynyt maahanmuuttaja Saksassa. Olen käyttänyt paljon maahanmuuttajien tarjoamia palveluja ja käytän jatkossakin, koska hinta-laatu-suhde on ollut usein hyvällä tasolla verrokkeihinsa nähden.

Hädänalaisia ihmisiä pitää myös auttaa ja kotimaissansa uhattuna olevat ihmiset tarvitsevat turvapaikan kansainvälisten ihmisoikeus-sopimuksienkin nojalla, joihin eurooppalaiset valtiot ovat sitoutuneet. Tämä on päivän selvä asia.

Yhteiskunnilla on kuitenkin oma kantokykynsä pakolaisvirtojen suhteen ja toiset ovat ottaneet maantieteellisestä sijainnistaan johtuen enemmän pakolaisia esim. Afrikasta, kuin toiset. Pakolaisveneitä esimerkiksi Italiaan saapuu säännöllisesti. Nämä ihmiset ovat usein vailla koulutusta ja jopa vailla toivoa. Liian moni ajautuu rikollisuuden pariin, kun edes eurooppalaisissa yhteiskunnissa ei ole heille enää muita vaihtoehtoja jäljellä. Kantokyky, organisointi, hallinta ja resurssit kun yhteiskunnassa ylitetään, syntyy huonoa jälkeä.

Vierailin idyllisessä Pohjois-Italialaisessa kaupungissa hiljattaen ja huomasin, että kaikki näkemäni puistot olivat täynnä Saharan eteläpuolisesta Afrikasta tulleita nuorten miesten porukoita. Tämä oli jotenkin erikoista, koska näitä porukoita en nähnyt missään muualla. Ainoastaan puistoissa. Illan hämärtyessä menin erään puistoa vastapäätä olleen ravintolan terassille. Pian puistosta tuli kolme miestä noin kahden metrin päähän minusta ja kulman takaa saapui toinen porukka. He alkoivat lyömään toisiaan ja huutamaan. Tämä oli ensimmäinen kerta yli puoleen vuoteen, kun näen minkäänlaista väkivaltaa. Menin nujakan alettua välittömästi sisälle ja aloin juttelemaan baarinpitäjän kanssa tapahtuneesta. Baarinpitäjä totesi, että kyseiset välikohtaukset ovat nykyään jokapäiväisiä ravintolansa edessä. Nämä porukat käyvät ostamassa naapurikaupasta alkoholia ja viettävät elämäänsä puistossa. Näillä porukoilla ei ole työtä ja monesta on tullut päihdeongelmainen. Toivoa heillä tuskin paljoakaan on. Toivottomat ihmiset tekevät toivottomia tekoja. Uhri voi olla kuka tahansa.

Tässä omakohtaisessa kokemuksessani Italiasta näyttää siltä, että alueen kantokyky on menetetty ja tämä johtaa ongelmiin. Hallitsematon maahanmuutto on vaarallista. Maahanmuuttoa pitää voida kontrolloida paremmin ja yhteiskunnissamme pitää voida kaikkien tuntea olonsa turvalliseksi. Sellainen on se eurooppalainen yhteiskunta, jossa minä olen kasvanut ja jonka arvot olen omaksunut. Tämänkin vuoksi olen aina ollut ylpeä eurooppalainen.

Rasituksen esim. Italian yhteiskunnalle ollessa tällä hetkellä kohtuuton, pitää Euroopan Unionin voida jakaa sitä geografisesti järkevämmin. Minun ja monen julkisen äänen ehdotus ongelman ratkaisuksi on nimenomaan olojen kehittäminen näissä lähtömaissa. Pureudutaan tämän ilmiön syihin ja ratkaistaan asia siellä, missä ongelman juuret ovat. Toimiin tulee ryhtyä heti, sillä nykyinen tilanne on monella alueella kestämätön. Rakastan Eurooppaa ja maanosan hienoja valtioita. Olen huolissani.

Janne Heikkinen
Turun Kokoomusopiskelijat ry hallituksen jäsen