Puistoprotestista

Akateemiset Kansalliset Nuoret ry:n ja Varsinais-Suomen Kokoomusnuorten vastine yliopistolla järjestettävään puistoprotestiin

Turun yliopiston opiskelijoiden keskuudessa on herännyt paljon keskustelua Turun yliopiston alueelle rakennettavasta parkkipaikasta. Parkkipaikkaa ollaan rakentamassa, koska Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen uusi rakenteilla olevan Aurum-rakennuksen kaava edellyttää sitä. Sijainniksi valittiin Educariumin ja Calonian välissä oleva pieni maakaistale.

Turun yliopisto on valtavan kokoinen instituutio. Täällä asioi päivittäin noin 25 000 ihmistä. Parkkipaikkoja yliopiston alueella on noin 1200, mikä on liian vähän tarpeeseen nähden. Olemassa olevien paikkojen hinnoittelua yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille on toki syytä tarkastella uudelleen, sillä liian alhainen kuukausimaksu voi kannustaa ihmisiä pitämään parkkipaikkaa vain satunnaisen tarpeen varalta. Parkkipaikat pitäisi varata niille, jotka joutuvat käymään yksityisautolla töissä päivittäin.

Opiskelijat ovat nousseet vastustamaan tätä hanketta niin voimakkaasti, että huomenna keskiviikkona parkkipaikan rakentamista vastaan järjestetään mielenosoitus, johon on Facebook-tapahtuman mukaan osallistumassa yli 150 ihmistä. Myös TYYn hallitus on ilmoittanut vastustavansa parkkipaikkaa.

Parkkipaikkaa vastustetaan monista syistä. Yksi yleinen näkemys vaikuttaa olevan, että näin keskeiselle paikalle yliopiston alueella ei saisi rakentaa parkkitilaa, tai että parkkipaikan rakentaminen viheralueelle on vastoin Turun yliopiston omia hiilineutraaliustavoitteita.

Tästä herääkin kysymys, että ovatko puistoprotestoijat huomanneet, että kaikkien muidenkin yliopiston rakennuksien lähellä ”keskeisillä paikoilla” on parkkipaikkoja? Niitä löytyy esimerkiksi vaikkapa muuan ylioppilaskunnan toimiston edestä, ja ihan hyvin me olemme pärjänneet niistä huolimatta.

Lienee tarpeetonta edes sanoa, että tämän kokoisen heinikon olemassaolo hiilinielujen kannalta on olematon. Ajosuoritteiden kautta kasvavia päästöjä on vaikea arvioida näin vähillä tiedoilla, mutta ei ole perusteltua odottaa niidenkään osalta merkittävää muutosta suuntaan tai toiseen. Jos joku potee suurta omantunnon tuskaa muutaman puun kaatamisesta, yliopisto voisi järjestää keskustelutilaisuuden lisäksi myös puunistutustilaisuuden. Yliopistolla on monta viheraluetta, jonka viihtyvyyttä muutama puu ja yleinen ympäristönhoito voisi lisätä!

On myös esitetty höpöhöpöargumentteja, kuten vaikka se, että parkkipaikan rakentaminen tälle alueelle vaikeuttaa opiskelijoiden liikkumista (joutuvat kiertämään noin 35 metrin matkan elleivät oikaise parkkipaikan poikki) tai se, että viheralueet lisäävät työhyvinvointia, mikä sinänsä on varmasti totta, mutta tässä tapauksessa aivan naurettava argumentti, koska tämä 4000 neliömetrin kokoinen, vapaan viidakoitumisen läpikäynyt maapläntti aiheuttaa lähinnä päänsärkyä, kun miettii, että mitä yksi neliö maata näin keskeisellä paikalla Turkua maksaa. Saattaa jopa olla, että alueella kasvaa Suomen kalleimmat paskaheinät.

Lopuksi toteamme, että yksityisautoilua saa jokainen vastustaa vapaasti, mutta minkään ideologian ei pitäisi oikeuttaa tietoisesti tekemään toisten arjesta hankalampaa. Monille Turun yliopiston työntekijöille oma auto on ainoa realistinen tapa kulkea töihin. Turun yliopisto tarvitsee lisää parkkitilaa, ja jos Calonian ja Educariumin väliselle hoitamattomalle heinikolle ei löydy mitään järkevämpääkään käyttöä, on meidän opiskelijoiden yksinkertaisesti hyväksyttävä parkkipaikan rakentaminen. Joka tapauksessa on selvää, että aluetta ei pidä jättää nykyiselleen, vaan se pitää saada hyötykäyttöön.

Akateemiset Kansalliset Nuoret ja Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret kannattavat TYYn hallituksen ajatusta kampuskehityksen ohjausryhmän perustamisesta, sekä odottavat, että puistoprotestin aloittaneet henkilöt ehdottavat Educariumin ja Calonian väliselle palstalle parempaa käyttöä.

Suomen kalleimmat paskaheinät löytyvät Educariumin ja Calonian välistä.

Roope Ruohonen, AKN ry puheenjohtaja

050 354 8613, rpruoh@utu.fi