Opiskelija, haluatko sinä Rinteen eläkeunelmien maksajaksi?

Sillä aikaa, kun syntyvyyden jyrkkä lasku ja väestösuhteen heikkeneminen saavat eläkejärjestelmän natisemaan liitoksissaan, pääministeri Antti Rinne ehdottaa eläkkeiden korottamista. Eilisessä täysistunnossa pääministeri Rinne ehdotti, että eläkejärjestelmästä voitaisiin irrottaa noin 200-300 miljoonaa euroa, joilla korotettaisiin pieniä työeläkkeitä saavien naisten etuuksia. Työikäisten määrän vähetessä, väestön ikääntyessä ja Rinteen yrittäessä kattaa vaalilupauksiaan, on meille tulossa kylmää kyytiä, jos emme pidä puoliamme.

Noin 211 miljardin euron eläkevarasto on kerrytetty vuosikymmenien saatossa turvaamaan meidän jokaisen toimeentuloa, kun vanhenemme. Koko eläkejärjestelmän tulevaisuuteen vaikuttaa merkittävästi myös työllisyysaste, jonka nostamiseksi hallitus on luvannut tehdä töitä. Jotta järjestelmän rahoituksellinen tasapaino pystytään takaamaan, se edellyttää merkittäviä työllisyystoimia, joita emme ole vieläkään nähneet. Meillä on edessämme eläkepommi, joka täytyy purkaa. Huoltosuhteen heiketessä työeläkerahastoihin ei vaan voida kajota, ei vaikka ajatus taustalla olisi kuinka kaunis tahansa.

Myös työmarkkinajärjestöjen edustajat ovat jyrähtäneet tänään, että tällaisia Rinteen esittämiä irrotusvaroja työeläkejärjestelmän sisällä ei yksinkertaisesti ole. Työntekijäjärjestö STTK:n johtava edunvalvoja Katarina Murto muistutti Twitterissä, että järjestelmän kestävyys ja rahoitus on turvattava myös tuleville sukupolville. Työeläkevakuuttajat TELA ry:n toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes totesi, että mitään ylimääräisiä rahoja ei ole.

Kokoomusopiskelijat peräänkuuluttaa vahvaa tulevaisuuspolitiikkaa, jota myös nykyinen hallitus on hallitusohjelmassaan luvannut toteuttaa.

“Sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää yhteiskuntaa ei rakenneta siten, että vaalilupauksia rahoitetaan nyhtämällä meidän sukupolvemme tulevaisuudesta. Arvoisa pääministeri Rinne, kokoomusopiskelijoilla on teille suora viesti: rahoittakaa vaalilupauksenne jostain muualta, kuin meidän taskuistamme” päättää Niina Hämäläinen.

Niina Hämäläinen
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen