Hallitus jätti opiskelijat jälleen huomiotta

Tänään 8.3. eduskunta hyväksyi ravintoloita koskevat rajoitukset osana koronarajoitustoimenpiteitä. Rajoitusten ulkopuolelle jäivät henkilöstöravintolat, joihin opiskelijaruokalat myös lasketaan mukaan. Kokoomus esitti eduskunnassa muutosta opiskelijaruokaloihin ja muihin henkilöstöravintoloihin. Ottamalla opiskelijaravintolat mukaan ravintolatoiminnan rajoitusten piiriin olisi opiskelijoiden turvallisuus ja opiskelijaravintoloiden liiketoiminnan edellytykset parantuneet.

”On surullista, että hallitus jätti jälleen korkeakouluopiskelijat huomioimatta. Ei opiskelijaravintoloissa ole sen turvallisempaa kuin muissa ravintoloissa. Miksi hallitus ei halunnut suojella opiskelijoita?” toteaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Jeremias Nurmela.

Opiskelijaravintolat sijaitsevat myös usein korkeakoulujen tiloissa, jotka ovat pandemian vuoksi suljettuina. Näin opiskelijaravintolat eivät edes teoriassa voi olla auki, mutta ne ovat kaikkien lakimuutoksen perusteella suljettavien ravintoloiden saaman  kompensaation ulkopuolella. Opiskelijaravintoloiden liikevaihto on laskenut jopa 85% valtakunnallisesti, joten tukitoimia tarvittaisiin kipeästi.

“Opiskelijaruokailu on opiskelijoille tärkeää ja nyt tulisikin keksiä keinoja, joilla nämä ravintolat pystyvät tarjoamaan ulosmyyntinä ruokaa turvallisesti kampusten ulkopuolella. Korkeakouluopiskelijoita ei saa unohtaa koronan vastaisessa taistelussa.” päättää Nurmela.

Yhteystiedot:

Jeremias Nurmela, puheenjohtaja