Hallitus, mihin jäi terapiatakuu?

Tänään vietetään maailman mielenterveyspäivää.

Syksyn budjettiriihi oli suuri pettymys. Olin erittäin hämmentynyt ja hieman vihainenkin siitä, että tässä miljardivelassa mitä valtio ottaa, terapiatakuun toteuttamiseen tarvitut 35 miljoonaa jäivät budjetin ulkopuolelle. On vähintäänkin kohtuullista, että valtio pitäisi huolen heistä, jotka tulevat tämän velkataakan tulevaisuudessa maksamaan. Jokaisella meillä on oikeus päästä mielenterveyspalveluihin ilman kuukausien jonotusta ja byrokratian värittämää järjestelmää. Terapiatakuun toteuttamisella on myös kansantalouden näkökulmasta positiivinen vaikutus; toteuttamalla terapiatakuun, kuluvalla hallituskaudella voisimme nostaa 30 000 ihmistä takaisin työelämään ja näin ehkäistä syrjäytymisen uhkaa.

Tällä vuosikymmenellä mielenterveysongelmat ovat nostanut päätään entistä enemmän ja ne ovatkin suurin syy työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisessä. Koronakevään aikana itsemurhatilastot nousivat lähes 15 prosentilla edellisvuosiin verrattuna. Kun otamme huomioon koronaviruksen aiheuttamat rajoitustoimet sosiaaliseen elämään ja epävarmuuden tulevaisuuden työllisyysnäkymästä, uhka syrjäytymiselle kasvaa entisestään. Meillä ei ole varaa enää yhteenkään yhteiskunnan ulkopuolelle putoavaan nuoreen ja on täysin kestämätöntä, että hyvinvointivaltiomme hallitus ei ole valmis tekemään toimia tämän ongelman ratkaisemiseksi. Vielä loppuun pieni fakta; nostamalla opiskelijoiden tulorajoja 50 prosentilla, kattaisimme terapiatakuun kustannukset kokonaisuudessaan. Tätä saa ja on suotavaa käyttää.

Ihmiset tarvitsevat hoitoa, ei lämmintä kättä ja jonotusnumeroa. Terapiatakuu, NYT.

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden vaalisuunnittelija