Hilla Haajanen: Ensikertalaisen mietteitä EDS:n Summer Universitystä

Ensikertalaisen mietteitä EDS:n Summer Universitystä

Kokoomusopiskelijoiden viisihenkinen delegaatio saapui Genovaan helteisenä heinäkuun 22. päivänä. Vaikka samat asteet pyörivät niin Italiassa kuin Suomessakin sai ilmankosteus Etelä-Euroopan ilman tuntumaan varsin tukalalta. Italialaisilla on kyllä hienoja palatseja joissa oli hienoa kokoustaa, mutta heillä ei kyllä ole aavistustakaan, kuinka ilmastoida ne!

Tapahtuman teema oli “Europe. Land of creativity, innovation and unity”. Ensikertalaisellekin välittyi iloinen yhteenkuuluvuuden tunnelma, jota korostettiin monissa yhteyksissä ja jota vaalittiin kannustamalla luomaan suhteita muihin osallistujiin. Euroopan yhtenäisyys on nuorille eurooppalaisille tärkeä asia, jonka moni tuntui näkevän juuri nyt hyvin merkityksellisenä oikeistopopulistien noustua valtaan ja yrittäessä hajottaa unionia. Oli ilo tavata yhtenäisyyden ja eurooppalaisten arvojen kannattajina myös innokkaita Eurooppa-mielisiä osallistujia EU:n jäsenehdokasvaltioista.

Tapahtumaan oli ilmoittautunut yli sata osallistujaa ympäri Eurooppaa ja kauempaakin. EDS:ään kuuluu sekä jäsenyhdistyksiä että tarkkailijajäseniä eikä Euroopan unionin jäsenyys ole edellytyksenä jäsenyydelle. Tämän vuoksi organisaatioita on mukana esimerkiksi Ukrainasta, Valko-Venäjältä ja jopa Libanonista. EDS:n jäsenyydestä päättävät jäsenorganisaatiot, eivätkä kaikki halukkaat organisaatiot tänäkään vuonna tulleet valituiksi. Tuhatkunnan tärkeimmät suhteet on muodostettu muihin pohjoismaisiin organisaatioihin.

Vasemmalta: Hilla Haajanen, Niilo Nissinen, Tommi Pyykkö (taustalla) ja Janika Takatalo

Suomalaisina olemme tottuneet aikataulujen täsmällisyyteen. Usein kävikin sitten niin, että kun luulimme olevamme myöhässä tapaamispaikoista, saavuimmekin ensimmäisinä. Summer University’ssä oli mielenkiintoista ohjelmaa kuten aloitteiden käsittelyä sekä hauska Microsoftin järjestämä simulaatio Naton huippukokouksesta, missä jäljiteltiin tilannetta, jossa erään jäsenvaltion vaaleihin oli kohdistunut vieraan vallan kyberhyökkäys.. Tapahtuman tärkein asia oli kuitenkin valita EDS:lle uusi johto, ja iloksemme Tuhatkunnan oma Tommi Pyykkö valittiin jatkokaudelle EDS:n puheenjohtajistoon. Tommi oli myös tehnyt valtavan työn päätoimittaessaan EDS:n 170 –sivuisen vuosikertomuksen sekä toiminut EDS:n julkaisutoiminnasta vastaavana ja siten myös laadukkaan Bullseye -lehden toimituksessa. Onnittelut!

Tommi Pyykkö valittiin jatkokaudelle EDS:n varapuheenjohtajaksi

Pohjoismaalaisen oikealla olevan liberaalin kulmat kohosivat monta kertaa Summer University’n aikana. Monien EDS:n jäsenyhdistysten pääarvot ovat nimittäin konservatismi sekä kristillisdemokratia, minkä huomaa ihmisten mielipiteissä ja toiminnassa. Silmään pisti esimerkiksi naisten vähäinen osuus organisaatioiden edustajista ja tuoreesta joukosta varapuheenjohtajia (vain yksi nainen kahdeksasta) sekä eräät leukani auki loksauttaneet kommentit: puheenjohtajallemme Janikalle oli nimittäin ihmetelty, miten hän voi olla miehen pomo. Joku muu taas oli taas kummastellut, miten voi olla mahdollista että meillä TK Finlandissa voi olla kaksi naista puheenjohtajana peräkkäin!

Nämä kommentit eivät välttämättä kerro vähättelystä vaan aidosta ihmetyksestä. Onkin välillä hyvä muistuttaa itselleen, ettei pohjoismaisen tasa-arvoinen ja yhdenvertainen yhteiskunta ole itsestäänselvyys muualla Euroopassa. Onneksi muiden pohjoismaalaisten kanssa jaamme liberaalimmat ja tasa-arvoa korostavat arvot, ja saimme heistä mukavaa seuraa ajatustenvaihtoon.
Kaiken kaikkiaan EDS:n Summer University oli hieno kokemus, jonka aikana opin uutta ja pääsin vaihtamaan ajatuksia mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Suosittelen!

Hilla Haajanen
Rovaniemen Kokoomusopiskelijat