Ei enää selittelyä, hyvinvointivaltio on uhattuna

Eduskunta äänesti juuri hallituksen luottamuksesta. Koko opposition yhteinen välikysymys oli hätähuuto suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden puolesta. Luonnollisesti hallituspuolueet äänestivät itselleen luottamuksen jatkaakseen työtä. Näin toimii suomalainen parlamentarismi. Toivoisin kuitenkin kaikkien hallituspuolueiden kansanedustajien pysähtyvän hetkeksi miettimään, että mille he luottamuksensa antavat.

Suomalaiset hyvinvointipalvelut ovat pulassa, mikäli Suomen työllisyysastetta ei saada reippaaseen nousuun. Suomella on Euroopan heikoin huoltosuhde ja järisyttävä kestävyysvaje.  Minussa herättää lähinnä surua kuunnella puheita panostuksista loputtomiin hyviin paikkoihin samalla kun rahoituspohja vuotaa. Hyvinvointiyhteiskunnan vene vuotaa ja hallituksen ratkaisu on velkarahalla äyskäröidä vettä pois pohjan korjaamisen sijaan.

Monia hyviä panostuksia riittää, mutta hallituksen kyky hyviin rakenteellisiin uudistuksiin, jotka nostavat työllisyyttä, on ollut olematon tai täysin ala-arvoinen. Nuoret ja opiskelijat ansaitsevat tulevaisuudessakin hyvinvointivaltion. Tämän unelman toteutumiseksi tarvitaan tekoja, ei vain kauniita sanoja. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu perustalle, jossa jokaiselle tarjotaan laajat hyvinvointipalvelut, maksuton huipputason koulutus ja apua hädässä. Hyvinvoivat ja osaavat kansalaiset sitten rahoittavat tätä työelämässä veroilla. Ilman korkeaa työllisyyttä ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa.

Työllisyystoimista keskusteltaessa hallituksella on tasan yksi vastaus: ”mutta kun Kokoomus”. Jatkuvasti kansalaiset saavat kuulla loputtomat kootut selitykset siitä, miksi hallitus ei tee mitään. Hallituksen mutta kun Kokoomus -kommentit kertovat surullista kieltä siitä, että näkemystä Suomen nousu-uralle saattamisesta ei ole.

Kyse ei ole siitä, etteikö koronakriisin vuoksi pitäisi ottaa velkaa, kyllä pitää. Valtion talous oli kestämättömällä pohjalla jo ennen kriisiä ja nyt koronan vuoksi menetetyt työpaikat ovat vain suurempi syy sille, miksi rakenteellista työttömyyttä pitäisi niin kipeästi saada vähennettyä. Minä en halua nähdä hyvinvointivaltion alasajoa enkä kovalla rahalla tasokkaasti korkeakoulutettuja valmistuvan työttömiksi.

Nuorissa on tulevaisuus ja nuoret siitä kyllä pitävät huolen. Nyt vain tarvitsee huolehtia siitä, että tarjolla on tulevaisuus, josta huolehtia. Hallitus on äänestetty vaikuttamaan, ei väistelemään. Retorisen kikkailun sijaan hallituksen tulisi ansaita luottamus tekemällä aidosti tehokkaat työllisyysreformit. Kokoomuksen 120 000 päätösperäisen työpaikan lisäämisesitys voisi olla hyvä lähtöpiste, saa käyttää!

Lisätietoa:

Jeremias Nurmela