Kokoomukselle jokaisen päivän pitää olla Eurooppa-päivä

Sunnuntaina juhlimme Eurooppa-päivää. Yhdeksäs toukokuuta käynnistyy virallisesti myös Euroopan tulevaisuuskonferenssi. Kyseessä on EU:n organisoima vuoden kestävä digitaalinen foorumi, jossa kansalaisilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun unionin tulevaisuudesta. Meille kokoomusopiskelijoille Euroopan tulevaisuudessa ratkaisevana näyttäytyy eritoten korkea osaaminen. Vain eurooppalaista osaamistasoa vahvistamalla, eli koulutukseen ja tutkimukseen panostamalla, voimme saavuttaa unionin pitkän aikavälin tavoitteet globaalista kilpailukyvystä, yhteiskuntien resilienssin vahvistamisesta sekä vihreästä ja digitaalisesta siirtymästä.

Vaikka monessa asiassa on unionissa onnistuttu, kaikkein parhaiten muistuu monelle EU:n kriisit, kuten euro- ja pakolaiskriisi. Koronakriisi on tuonut mukanaan kiihkeän debatin EU:n elvytyspaketista, ja huolimatta pakettiin liittyvistä väärinkäsityksistä, vireä keskustelu paketista on ollut tarpeellista. Sopiva kriittisyys on paikallaan niin kauan kuin unionissa ei ole palattu jäsenmaiden itsenäiseen velkavastuuseen eli no bailout -periaatteeseen. Elvytyspaketin kaltaisessa suuressa kysymyksessä emme voi puolueena esiintyä linjattomana sammutetuin lyhdyin.

Unionin tulevaisuutta koskevassa keskustelussa meidän kokoomuslaisten on oltava vahvasti mukana. Annettavaa meillä totisesti on. Suomalaisista puolueista olemme tinkimättömimmin vapaakaupan ja vastuullisen markkinatalouden puolella, nurkkakuntaisuutta vastaan. Kuulumme unionin vaikutusvaltaisimpaan poliittiseen ryhmittymään (EPP), josta Unkarin autoritäärisen ja perusoikeuksia polkevan valtapuolueen Fideszin ulos heittäminen lähti pitkälti Kokoomuksen ja EPP:n varapuheenjohtaja Petteri Orpon aloitteesta. Vyöllämme on eniten ajatuksia unionin kehittämiseksi sekä vaalivoitot jokaisissa eurovaaleissa 1999, 2004, 2009, 2014 ja 2019.

Otetaan keskustelussa rohkeasti ja linjakkaasti se paikka, joka meille kuuluu. Unioni on keskeinen osa sitä tapaa, jolla maamme verkostoituu ja profiloituu samaan kategoriaan läntisten demokratioiden kanssa. EU:n puitteissa meillä on mahdollisuus työskennellä sen eteen, että intressimme eivät jää kuulematta. Suomelle ja Kokoomukselle jokainen päivä on ja pitää olla Eurooppa-päivä.

Lisätietoja:

Eero Heikkilä, varapuheenjohtaja