Kokoomusopiskelijat: Kestävyysvajeen paikkaaminen koskee kaikkia – myös opiskelijoita!

KANNANOTTO 21.2.2013
JULKAISUVAPAA HETI
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta muistuttaa sekä opiskelijoita, että Suomen hallitusta siitä tosiasiasta, että julkisen talouden kestävyysvajeen oikaisemisen ja säästötoimenpiteiden on kohdistuttava kaikkiin kansanosiin. Siksi Kokoomusopiskelijat on valmis uudistamaan opintotukea hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti.
”Hallituspuolueet kokoontuvat ensi viikolla puoliväliriiheen, jossa tarjolla on vain vaikeita päätöksiä. Mielestäni on vastuullista ajatella, että myös opiskelijat varautuvat tinkimään etuuksistaan jonkin verran ja osallistumaan isänmaamme pelastamiseen. Rahoitamme itseämme velalla, jonka me nuoret maksamme takaisin. Tänään lainattu euro on eräpäivänä jo kymppi ”, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala painottaa.
Kokoomusopiskelijat muistuttaa opiskelijaliikettä kokonaiskuvan hahmottamisen tärkeydestä. Opiskelijaliike ei voi keskittyä vaatimaan itselleen lisäetuuksia eikä edes nykyisten etuuksien täydellistä koskemattomuutta. Myös meidän opiskelijoiden on pystyttävä osallistumaan työurakeskusteluun. Kokoomusopiskelijat pelkää, että ryhmittäytyessään pelkkään ”EI” –linjaan opiskelijat jättäytyvät tietoisesti pois pöydistä, joissa opiskelijoiden kölin alle vetäminen ei häiritse tippaakaan. Kokoomusopiskelijat vaatii, että myös nuoret ikäluokat suhtautuvat sukupolvien oikeudenmukaisuuskeskusteluun molemmat osapuolet huomioiden. Meidän nuorten ikäluokkien on kyettävä antamaan itsestämme enemmän, jottei meiltä viedä pysyvästi taloudellisia mahdollisuuksia opiskeluun. Opiskelijoilla onkin tässä näytön paikka. Voimme yhtenäisyydellämme näyttää mallia myös työmarkkinajärjestöille, jotka eivät häpeäkseen kykene tinkimään jo saavutetuista eduista.
”Valtion budjetti tukeutuu velan ottamiseen. Tämän lisäksi varsinkin sosiaali- ja terveydenhuolto tarvitsevat lisäpanostuksia. On edesvastuutonta kuvitella, että maksuttomasta ja laadukkaasta koulutuksesta nauttivat opiskelijat säästyisivät kuivin jaloin leikkauspäätöksiltä”, lisää varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen.
Kokoomusopiskelijat toivoo Suomen ylioppilaskuntien liitolta (SYL) ja Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOKilta vastuunkantoa kertoa kokonaiskuva jäsenistölleen. ”Opintotuen korotuspuheiden (IL 19.2.) sijaan on sanottava suoraan, että edessä on vaikeammat ajat ja meidän on valmistauduttava kantamaan oma taakkamme hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisessa. Uskon, että pääministeri Kataisen johtama hallitus kykenee tekemään vaikeitakin ratkaisuja hallitusohjelman mukaisesti. Uskon myös mieluummin vastuullisiin päätöksiin, kuin huhupuheisiin ja pelotteluun”, linjaa puheenjohtaja Hakala.
Helsingissä 21.2.2013
Akseli Hakala
Saku Jokisalo
Pääsihteeri