Kokoomusopiskelijat: Kokoomuksen puoluekokoukseen häirintäyhdyshenkilöt

Tiedote 5.4.2018
Heti vapaa julkaistavaksi
Kokoomuksen puoluekokoukseen häirintäyhdyshenkilöt Kokoomusopiskelijoiden aloitteesta
Kokoomus on ottamassa käyttöön historiansa ensimmäiset viralliset häirintäyhdyshenkilöt kesäkuun puoluekokouksessa. Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Janika Takatalo esitti asiaa tänään puoluehallituksessa, jossa ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Kokoomus haluaa näin toimia johdonmukaisesti kaikenlaista häirintää vastaan.
– On ollut selkeä epäkohta, että puoluekokouksissamme ei vielä ole ollut häirintäyhdyshenkilöitä. Opiskelijamaailmassa häirintäyhdyshenkilöt ovat käytössä jo lähes kaikissa tapahtumissa. Kokoomusopiskelijoilla on hyviä kokemuksia häirintäyhdyshenkilöiden käytöstä ja samaa käytäntöä halutaan nyt laajentaa koko puolueeseen, sanoo Takatalo.
Häirintäyhdyshenkilöiden tarkoituksena on neuvoa ja tukea häirintää, ahdistelua, kiusaamista, syrjintää tai muuta epätasa-arvoista kohtelua kohdanneita ihmisiä. Häirintäyhdyshenkilöihin voi olla yhteydessä, vaikkei olisi itse häirinnän kohteena, mutta on nähnyt häirintää tai haluaisi keskustella mahdollista tavoista puuttua häirintään.
– On tärkeää, että häirintäyhdyshenkilöt ovat lähestyttävissä matalalla kynnyksellä ja että heidän olemassa olonsa on kaikkien tiedossa. Tämä myös antaa viestin, että Kokoomuksen puoluekokous on häirinnästä vapaa alue. Jokaisen tulee voida osallistua puoluepolitiikkaan ilman pelkoa häirityksi tulemisesta, painottaa Takatalo.
Janika Takatalo
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry