Kokoomusopiskelijat: ”Poliittisia lakkoja rajoitettava”

Tiedote 26.4.2018
Julkaisuvapaa heti

Kokoomusopiskelijoiden Takatalo: “Ei yrittäjiä poliittisten lakkojen maksumiehiksi”
Eilen julkaistiin uusi kansalaisaloite, joka kulkee nimellä Työrauha 2018. Sen tarkoituksena on rajoittaa poliittisia lakkoja niin, että ne sallittaisiin vain jos niillä on liityntä työehtoihin ja ne ovat mielenosoitusluonteisia. Nykyisellään Suomen laki sallii poliittisen lakon, jonka kestoa ei ole rajattu. Kokoomusopiskelijoiden mielestä tämä laki vaatii uudistamista.

– On täysin käsittämätöntä, että työnantajat, jotka eivät voi vastata lakkoilijoiden vaatimuksiin, joutuvat kuitenkin kantamaan lakkojen kustannukset. Lisäksi poliittinen lakkoilu vaikeuttaa ihmisten arkea ja syö suomalaisen yhteiskunnan kilpailukykyä, toteaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Janika Takatalo.

Kokoomusopiskelijoiden tavoiteohjelmassa on jo pitkään vaadittu vielä kansalaisaloitetta pidemmällekin meneviä toimia työtaistelutoimenpiteisiin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Yksi näistä on laittomia lakkoja koskeva täysi vahingonkorvausvelvollisuus ilman ylärajaa.

– Jokaisella on tietysti oikeus osoittaa mieltään, mutta sen paikka on lähtökohtaisesti vapaa-ajalla. Poliittisten lakkojen rajaaminen ja vahingonkorvausvelvollisuus ohjaisi toteuttamaan poliittiset mielenilmaisut siten, että ne eivät aiheuttaisi kohtuutonta taakkaa yrityksille ja yhteiskunnalle, painottaa Takatalo.

Kannatusilmoitusten keräys Työrauha 2018 -kansalaisaloitteeseen alkoi eilen 25.4.2018 osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3147. Kokoomusopiskelijat suosittelee kansalaisaloitteen allekirjoittamista kaikille jäsenilleen sekä muillekin, jotka ovat sitä mieltä, että poliittiset lakot kuuluvat vapaa-ajalle.

Lisätietoja:

Janika Takatalo