Vaadimme kunnilta konkreettisia tasa-arvotekoja!

Kokoomusopiskelijat: Vaadimme kunnilta konkreettisia tasa-arvotekoja!

Kokoomusopiskelijat vaatii, että jokaisen kunnan tulee huomioida turvallisuus kaupunkisuunnittelua koskevissa päätöksissään. Viime viikkoina sosiaalisessa mediassa on puhututtanut naisten turvallisuudentunne yöaikaan liikkuessa. Useat naiset joutuvat varautumaan mahdollisiin häirintäyrityksiin esimerkiksi esittämällä puhuvansa puhelimeen tai kiihdyttämällä kävelytahtiaan yksin liikkuessaan.

“Haluamme vedota jokaiseen kuntapäättäjään sekä kuntavaaliehdokkaaseen: sitoutukaa tekemään konkreettisia tasa-arvotekoja kotikunnissanne. Viime viikkoina esillä ollut järkyttävä ongelma on meidän ratkaistavissamme. Tehdään se ratkaisu yhdessä!” toteaa liittohallituksen jäsen Mikko Kanervo.

Kriminologisten tutkimusten mukaan rikoksen tapahtuminen riippuu kolmesta tekijästä: motivoituneesta tekijästä, valvonnan puutteesta sekä otollisesta tilanteesta. Kun kaikki tekijät kohtaavat, rikos tapahtuu. Viime viikkojen keskustelussa on keskitytty lähinnä tekijän motiiveihin vaikuttamiseen. Tämän lisäksi erityisesti kunnilla on monia konkreettisia keinoja parantaa turvallisuutta yöaikaan. Poistamalla otollinen tilanne ja lisäämällä valvontaa voidaan rikosten tekemistä ehkäistä tehokkaasti.

Kuinka tämä sitten tapahtuu? Ahdistelun uhka ei poistu yksin kaupunkisuunnittelulla, mutta laadukkaasti toteutuneet päätökset voivat onnistuessaan lisätä naisten turvallisuutta. Valvontaa voidaan lisätä suunnittelemalla kaupungin kulkuväylät niin, että jalankulku on mahdollista vilkkaiden teiden varsilla, missä ohikulkijoiden valvonta estää rikollisuutta. Hyvin valaistut tiet ja puistot ovat avainasemassa turvallisuuden lisäämiseksi. Valvottujen ja vartioitujen matkakeskusten tulee olla auki ympäri vuorokauden ja julkisen liikenteen yövuoroja tulee lisätä. Lisäksi virkavallan ja vartijoiden läsnäolo lisää huomattavasti kiinnijäämisen riskiä, jota pidetään tehokkaimpana keinona ehkäistä rikoksen tapahtumista.

“Ennen en ole edes osannut kyseenalaistaa syntyvää pelon tunnetta yksin liikkuessa yöaikaan. Ongelmaan herättyäni havahduin siihen, että laadukkaasti toteutetun kaupunkisuunnittelun merkitystä ei voi vähätellä turvallisuudentunteen lisäämiseksi” päättää liittohallituksen jäsen Nea Nättinen.

Lisätietoa:

Mikko Kanervo