Korkeakouluopiskelijat ovat koronan kanssa kovin yksin

Korkeakouluopiskelijat ovat koronan kanssa kovin yksin.

On vaikea sanoittaa sitä valtavaa merkitystä minkä korkeakouluyhteisö tarjoaa opiskelijoille. Opintonsa aloittava pääsee sisään opinahjonsa yhteisöön, joka on aivan oma maailmansa. Uudet ystävät, yhteinen suunta ja jaetut kokemukset auttavat jaksamaan ja luovat vertaistukea samojen haasteiden kanssa painivien kesken. Yhteisön kannattelevaa voimaa opintojen aikana ja myös sen jälkeen ei voi ylikorostaa.

Koronan jyllätessä opinnot aloittavan kokemus ei voisi juuri olla päinvastaisempi: omia vuosikurssilaisia ei voi tavata, yhteisiä tilaisuuksia ei ole ja opinnot sujuvat sohvalla tapittaen tietokoneen ruudulta pienen kuvakkeen oman alan kapulakielen höpöttämistä. Viime syksyllä opintonsa aloittaneet ovat nyt ehtineet kyhjöttää näytön edessä jo puolen vuoden ajan pienissä yksiöissään. Moni opiskelija on myös tehnyt ratkaisun lähteä opiskelupaikkakunnalta takaisin kotikuntaan, sillä eihän ilman yhteisöä monella yliopistokaupungilla ole kovin paljoa tarjottavaa aloittavalle opiskelijalle.

Ei ole mikään ihme siis, että opiskelijoiden jaksaminen on äärimmäisen surkea tällä hetkellä. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa 60 prosenttia opiskelijoista ovat joko uupuneita tai täysin uupuneita. Ongelma tiivistyy siihen, että ihminen on luonteeltaan sosiaalinen eläin, jonka hyvinvointi edellyttää tyypillisesti muiden ihmisten kanssa vuorovaikutusta. Ei ole mikään yllätys, jos seinät kaatuvat päälle kuuden kuukauden yksin kotona olon jälkeen.

Mielenterveyspalveluiden resurssien merkittävä lisäämisen tarve on selvä ja opintopsykologien määrää on kasvatettava. Se ei kuitenkaan riitä. Opiskelijat tarvitsevat myös mahdollisuuden yhteisöllisyyteen ja aivan heti, kun rokotteet sen mahdollistavat!

Lisätietoa:

Jeremias Nurmela