Suomessa luodaan koulutuksen menetettyä sukupolvea

Kokoomusopiskelijat ei suhtaudu toiveikkaasti kevään valintakokeiden järjestämisen tapaan. Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi on tänään tiedottanut, että kevään ja kesän valintakokeet tullaan järjestämään kampuksilla. Valintaa on perusteltu sillä, että fyysiset valintakokeet ovat paras tapa toteuttaa oikeudenmukaiset opiskelijavalinnat. Valintakokeeseen osallistuminen on kuitenkin kiellettyä karanteenissa, eristyksissä tai omaehtoisessa karanteenissa oleville, eikä heille tulla järjestämään uutta tilaisuutta myöhemmin kevään aikana.

“Uutiset ovat korkeakouluun pyrkiville musertavia, jopa epäinhimillisiä. Myöskin ylioppilaskokeeseen osallistuminen kariutuu tänä keväänä flunssan oireiden takia. Mikäli stressitilan tähden jo valmiiksi herkkä keho reagoi fyysisin oirein, valmistuminen ylioppilaaksi viivästyy puolella vuodella ja korkeakouluun pyrkiminen jopa vuodella.” kommentoi Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Eero Heikkilä

“Tilanne on lukiolaisille ja korkeakouluihin pyrkiville kestämätön. On kaukana oikeudenmukaisuudesta, että nuoret joutuvat jo toista kevättä putkeen pelaamaan venäläistä rulettia omalla tulevaisuudellaan ja valmistumaan tärkeisiin kokeisiin tiedostaen, etteivät saa välttämättä edes mahdollisuutta osoittaa oppimaansa.” jatkaa Heikkilä.

Kokoomusopiskelijat näkee, että erilaiset tavat osallistua valintakokeisiin olisi pitänyt valmistella ajoissa. “Parasta olisi, jos altistuneet tai karanteeniin asetetut voisivat silti osallistua kokeisiin erillisessä tilassa tai etänä. Se, että vielä kaiken tämän ajan jälkeen virus on järjestelmän puolesta elämässä etenemisen estävä force majeure, kertoo suuresta piittaamattomuudesta nuoria kohtaan.” sanoo Heikkilä.

Etäosallistuminen kokeisiin on mahdollistettava ja korvaavia koetilaisuuksia ja -tiloja on järjestettävä. Ratkaisuissa on omat ongelmansa liittyen esimerkiksi vilpin estämiseen, mutta nykymalli ilman vaihtoehtoisia osallistumisen tapoja on erityisen huono. “Mikäli oikeudenmukaista pyrkimistä ei tänäkään keväänä mahdollisteta, otamme suuren askelen kohti kokonaisen koulutussukupolven menettämistä.” päättää Heikkilä.

Lisätietoa:

Eero Heikkilä, varapuheenjohtaja