Lisää maailmaa Suomeen ja lisää Suomea maailmalle

Kansainvälisyystaidot mahdollistavat globaalissa toimintaympäristössä toimimisen. Itse olen kasvanut koko ikäni kaksikielisessä perheessä, viettänyt vuoden Saksassa vaihdossa ja hakeutunut työskentelemään kansainväliseen ympäristöön aina kun se on ollut mahdollista. Koen, että näistä kokemuksista olen oppinut viiden kielen kielitaidon lisäksi ymmärtämään erilaisia toimintatapoja ja suhtautumista elämään.

Tahdon, että kaikilla yliopisto-opiskelijoilla olisi yhtä hyvät mahdollisuudet kansainvälistyä kuin minulla. Globalisoituvassa maailmassa kansainvälisyystaidot auttavat ymmärtämään erilaisia kulttuureja ja toimintaympäristöjä sekä antavat tarvittavat työkalut niissä pärjäämiseen. Kansainvälisten vaihto-opintojen ja harjoitteluiden tekeminen pitäisi olla sujuvaa ja niihin pitäisi kannustaa, erityisesti yliopistojen rahoitusmallissa. Lisäksi on mahdollistettava kotikansainvälistyminen, jonka kautta tärkeitä kansainvälisyystaitoja pääsee harjoittelemaan myös kotimaassa.

Lisäksi on huolehdittava, että kansainvälisillä opiskelijoilla on Suomessa hyvä olla. Jokaisella maahanmuuttajanuorella, vaihto-opiskelijalla ja kansainvälisellä tutkinto-opiskelijalla on oikeus samoihin etuihin ja palveluihin kuin muillakin. Työllistymisen esteitä on purettava ja syrjiviä rakenteita rikottava. Yhtenä konkreettisena keinona olisi myöntää jokaiselle valmistuneelle tutkinto-opiskelijalle pysyvä oleskelulupa.

Haluan varmistaa, että suomalaiset yliopistot ovat kansainvälistä huippua, jossa kansainvälisillä opiskelijoilla on hyvä olla. Koen, että kansainväliset asiat tarvitsevat kansainvälistä osaajaa ja siksi haen Suomen ylioppilaskuntien liiton hallitukseen vuodelle 2021. Haluan lisää maailmaa Suomeen ja lisää Suomea maailmalle.

Kirjoittaja on Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan ehdokas Suomen ylioppilaskuntien liiton hallitukseen vuodelle 2021. SYL:n liittokokous järjestetään 12.-13.11.2020.

Lisätietoja:

Konstantin Kouzmitchev