Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat toimia järjestäytyneen poliittisen väkivallan kitkemiseksi

Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt sekä Allianssi ovat järkyttyneitä Suomen Vastarintaliikkeen mielenosoituksessa saamiinsa vammoihin menehtyneen nuoren kohtalosta. Järjestöt muistuttavat, että tarvitaan ripeitä toimia järjestäytyneen poliittisen väkivallan kitkemiseksi Suomesta.
Me haluamme Suomen, jossa kenenkään ei tarvitse pelätä oman turvallisuutensa tai fyysisen koskemattomuutensa puolesta. Rasismi, natsismi ja muut ihmisvihamieliset aatteet ja poliittinen väkivalta eivät ole osa meidän Suomeamme, järjestöt sanovat.
Järjestöt vaativat poliitikoilta ja virkavallalta nopeaa kartoitusta niistä keinoista, joilla väkivaltaa käyttävien järjestöjen toimintaan voidaan jo nyt puuttua, sekä tarvittaessa niitä täydentävää uutta lainsäädäntöä. Vaisujen kommenttien sijaan maan johtavien poliitikkojen on asetuttava selkeästi vastustamaan rasismia sekä näyttää, mikä on hyväksyttävää julkisessa keskustelussa ja mikä ei.
Poliittinen väkivalta luo pelon ilmapiirin, jossa ihmiset eivät uskalla vapaasti ilmaista omia kantojaan. Se ei voi olla yhdenkään poliittisen toimijan tavoite Suomessa, järjestöt toteavat.
Allekirjoittaneet järjestöt osallistuvat lauantaina klo 12 järjestettävään Peli poikki – rikotaan hiljaisuus -mielenilmaukseen ja kannustavat kaikkia muitakin mukaan.
Lisätietoja:
Marianna Kupias, puheenjohtaja, Kokoomusopiskelijat, +35840 2399029
Eero Rämö, puheenjohtaja, Allianssi, 040 539 2737
Mikkel Näkkäläjärvi, puheenjohtaja, Demarinuoret, +358400765002
Remo Ronkainen, puheenjohtaja, KD Nuoret, 0505958819
Anniina Sippola, puheenjohtaja, Keskustan Opiskelijaliitto, +35850 3897260
Hilkka Kemppi, puheenjohtaja, Keskustanuoret, +358 503846820
Daniel Sazonov, puheenjohtaja, Kokoomusnuoret, 045-1296812
Eetu Rantakangas, Puheenjohtaja, Piraattinuoret, 0408279995
Ida Schauman, puheenjohtaja, RKP-nuoret, +358 40 18 24969
Elisa Gebhard, puheenjohtaja, Sosialidemokraattiset opiskelijat – SONK, +358505751723
Anni Ahlakorpi, puheenjohtaja, Vasemmistonuoret, +358 405454753