Ei kasinotasavallalle! – Pelikoneet pois ruokakaupoista

Heinäkuun 15. on Suomessa sään osalta aurinkoinen, mutta muutoin kyseessä on synkkä päivä: Veikkaus avaa päivittäistavarakauppojen rahapeliautomaatit jälleen koronaviruksen aiheuttaman, maaliskuusta jatkuneen käyttökatkon jälkeen. Peliautomaattien tulisi kuitenkin pysyä kiinni. Ruokakauppojen ja Veikkauksen automaattien epäpyhän allianssin on loputtava.

Suomessa on arviolta 124 000 ihmistä, joilla on jonkinasteinen rahapeliongelma. Rahapeliriippuvaisille uutinen automaattien uudelleen avaamisesta on musertava. Moni on kokenut helpotuksen tunnetta, kun välttämätön arkirutiini, ruokakaupassa käyminen, on onnistunut vailla pelkoa kassan takana vaanivista ahneista pelikoneista, jotka nielevät elämiseen tarvittavat rahat. Olemme tottuneet peliautomaatteihin ruokakaupoissa. Siksi tuskin koskaan pysähdymme kyseenalaistamaan sen, miten järjetön ja sattumanvarainen tämä vähittäistavarakauppojen ”kasinonurkkaus” onkaan.

Tällä hetkellä Suomen valtio tukee muun muassa omaa kulttuuritoimintaansa rahapeliongelmaisten säästöillä ja toimii kuin kasino, joka viettelee houkutuksilleen alttiit ihmiset tuhlaamaan rahansa peleihin. Pitkässä juoksussa ”talo” voittaa aina, kun taas pelaaja joutuu väistämättä tappiolle. Sivistysvaltio ei saa kohdella kansalaisiaan näin.

Myös Kokoomusopiskelijoiden toimintaa on jo vuosia rahoitettu opetus- ja kulttuuriministeriön jakamasta nuorisotyöhön tarkoitetusta avustuksesta. Toimintamme jatkuvuus on turvattu näillä avustuksilla, mutta samalla meille poliittisesti aktiivisille nuorille on luotu ‘kultaiset kahleet’. Kokoomusopiskelijoissa haluammekin siirtää nuorisoalan rahoituksen valtion budjettiin, jotta peliriippuvaisten rahoilla ei enää tulevaisuudessa avustettaisi nuorisotoimintaa. Nuoret ansaitsevat sen, että järjestötoiminnan rahoitus ei synny kärsimyksestä.

Veikkaus on ilmoittanut vähentävänsä vuoden 2020 loppuun mennessä 8000 hajasijoitettua peliautomaattia. Siten kehitys on oikeanlainen. Vuoden lopussa käytössä olevia peliautomaatteja tulisi kuitenkin olemaan vielä 10 500, eikä peliriippuvainen voi odottaa hamaan tulevaisuuteen. Pitkä käyttökatko käytännössä jo poisti peliautomaatit kaupoista, joten ei ole mitään syytä viedä niitä enää takaisin. Veikkauksella on omat kasinonsa ja pelaamonsa, jotka toimivat täysin riittävinä puitteina rahapelimonopolin ylläpitämiseen.

Vetoamme ministereihin. Vetoamme hallituspuolueiden vaikuttajiin. Vetoamme suomalaisiin. Tartutaan toimeen ja tehdään tästä katukuvan addiktoivasta ansasta loppu. Juuri nyt on aika vaikuttaa siihen, että rahapeliautomaatit saadaan lopullisesti ulos ruokakaupoista. Vielä ei ole liian myöhäistä!

Lisätietoa:

Eero Heikkilä