Puoluekokouksesta kajahtaa – Kokoomusopiskelijoiden matkassa Rovaniemellä

Lauantai 16.6. – Puheenjohtaja Kataisen linjapuhe – ”Kokoomus on perhe”

Puolueen puheenjohtaja Jyrki Kataisen linjapuhe aloitti kokoustauon jälkeisen iltapäivän.

Puheessaan Katainen iloitsi siitä tosiasiasta, että nyt on menossa ensimmäinen puoluekokous, kun kokoomuksella on sekä presidentti että pääministeri. Luottamusta puolueeseen on siis löytynyt, ja saamme käyttää arvojamme Suomen rakentamisessa.

Erinomaisessa puheessaan Katainen korosti oikeudenmukaisuuden, vastuunkannon ja luottamuksen tärkeyttä. Koti, uskonto ja isänmaa – kolme sanaa, jotka kietoutuvat Kataisen mukaan yhteen vastuuntuntoisuudeksi.

Nokian irtisanomiset järkyttivät Suomea juuri ennen puoluekokouksemme alkua. Katainen muistutti kuitenkin, että tulevaisuuteen on katsottava positiivisin mielin ja osaamisen pääoma jää käteen, vaikka työpaikka meneekin. Suomessa on osaamista ja työmoraalia, joten on annettava uusien yritysten ja ideoiden kasvaa. Sillä näitä riittää.

Katainen myös sivusi yhdessä hiileen puhaltamisesta ja joukkuehengestä. Kokoomus on Kataiselle perhe, ja kovimmatkin jätkät tarvitsevat kavereita. Tämä ajatus on hyvä pitää mielessä myös Tuhatkunnassa. Täällä puoluekokouksessa onkin voinut ilolla havaita Tuhatkuntalaisen yhteisöllisyyden niin isossa salissa, ryhmäkokouksissa kuin illanvietossakin.

Ennen kokoustaukoa puoluekokous valitsi Jyrki Kataisen puheenjohtajaksi. Kolmen kannatuspuheenvuoron joukossa Tuhatkuntamme puheenjohtaja Akseli puhui Kataisen puolesta. Akseli muistutteli, että jo kaksi tuntia aprillipilansa jälkeen Mari Kiviniemi ilmoitti, ettei lähde ehdokkaaksi. Samainen tiedote pyöri mediassa vielä kuukausiakin aprillipäivän jälkeen, joten Akseli kertoi, ettei aiemmin ole kerennyt pitää tiedotustilaisuutta, mutta sen aika on nyt. Hän jatkoi, että vielä on hetken olemassa häntä itseäänkin parempi henkilö kokoomuksen johtoon, joten Tuhatkunnalla on ilo tukea Kataista jatkokaudelle.

Puheenjohtajavaalin lisäksi ennen taukoa kokous käsitteli kunta-asioita sekä muutaman aloitteen. Seuraavana on vuorossa keskustelu Kokoomuksen tulevaisuuden linjasta. Aloitekeskustelu jatkuu myöhemmin, ryhmät jatkavat kokoontumisiaan ja tunnelma tiivistynee iltaa ja huomista päätöskeskustelua ajatellen.

– Sofi

Lauantai 16.6. – Puheenjohtaja Hakalan tervehdys puoluekokoukselle

Juhlallisuuksissa on päästy tervehdyksiin. Kokoomuksen valtakunnalliset jäsenliitot tervehtivät puoluekokousta tuoden toiveen ja vaateen tulevaisuudesta, sen vastuullisuudesta ja velvollisuudesta. Päätökset, joita täällä tehdään, vievät Kokoomusta eteenpäin kohti parempaa Suomea, tulevaisuutta.

Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala painotti puheessaan vastuuta, yhteisöllisyyttä, kuuntelemisen taitoa sekä kuuntelemisen merkitystä. Kyky tehdä yhteistyötä ja keksiä uusia ideoita voitonkin jälkeen on tae kokoomuksen tulevalle menestykselle. Lopuksi puheenjohtaja toivoi näkevänsä uusia nuoria kasvoja puolueen johtopaikoilla jatkamassa hyvää perinnettä tuoden samalla myös lupauksen siitä, että Kokoomusopiskelijat tekee myös kaikkensa tavoitteen eteen.

– Saku

Lauantai 16.6. – Puoluekokouksen toinen päivä ja puoluekokousjuhlallisuudet

Lauantai ja toinen päivä puoluekokousta alkoi puoluekokousjuhlallisuuksilla. Lapin Sotilassoittokunnan säestäessä.

Seuraavaksi vuorossa ovat tervehdykset, myös Akseli pääsee ääneen.

-Saku

Perjantai 15.6. – Aloitteiden käsittely käynnistynyt

On odotettu aloitteiden käsittelyn aika! Vilkasta keskustelua on jo käyty mm. huumelainsäädännöstä, kokoomuksen linjasta, sotasyyllisyystuomioista ja monesta muusta. Akseli kävi myös tuomassa kokousväen tietoon puoluehallituksen kannan muutamaan aloitteeseen.

Kunta-aloitteiden kiivas keskustelu on käynnissä. Pitemmälle aloitteiden kanssa tänään tuskin keretään, mutta kokouksen ulkopuolella varmasti jatkuu huomisten asioiden läpikäynti.

Teemu kävi edustamassa Tuhatkuntaa vaalityöryhmässä. Sofin vuoro on huomenna julkilausumatoimikunnassa.

Tuhatkuntalaiset ovat sijoittuneet takaoikealle lavalta katsottuna. Päivällä käytiin ostoksilla Claes Ohlsonilla, ja näin ollen virta on turvattuna ainakin tässä osassa salia.

-Saku ja Sofi

Perjantai 15.6. – Puoluekokous käynnistyy

Puoluekokous on virallisesti koputeltu käyntiin! Jo ensimmäiset äänestykset on saatu tehtyä, kun nuoret edustajat kävivät esittämässä muutosta käsittelyjärjestykseen siten, että aloitteet äänestetään välittömästi keskustelun jälkeen. Tällä kertaa mennään vielä entisellä tavalla, mutta keskustelu jatkunee. Nyt käsitellään poliittista tilannekatsausta, vuoden 2011 toimintaa ja myöhemmin aloitteita.

Stay tuned!

-Saku

Perjantai 15.6. – Ilmoittautuminen aukeaa

Kokousväki alkaa kerääntyä Lappi Areenalle ja ilmoittautuminen aukeaa ihan näillä minuuteilla. Hyvä pöhinä on jo päällä, ja Lapin piirin toiminnanjohtaja Jukka Mäyrä lupasi Teemulle jo kaiken olevan valmista. Teemulla on kova kiire päivittää puoluekokouskuulemisia Yöttömän Yön Kokoomuksen -sivuille Facebookiin. Kannattaa käydä tykkäämässä!

Myös media alkaa saapua tänne. Kokousta varten antistress-kengät eilen ostanut liittohallituksen jäsenemme Jarkko pääsi jo kommentoimaan Nokian irtisanomisia Pohjalaiselle.

Aamupalan lomassa kävimme vielä aloitteet läpi, ja pohdimme Tuhatkunnan kantoja niihin. TEM julkaisi tänään raporttinsa Opiskeluaikainen työssäkäynti ja sen vaikutukset, johon varmasti tulemme myös täällä viittaamaan.

Illalla oli muuten harvinaisen hyvä illallinen Fransmannissa. Jopa Teemu, joka on keskittynyt S-eturyhmän palautteen antamisessa, tykkäsi ravintolakokemusta. Lapin tunnelmien makuun pääsi maukkaalla poronkäristyksellä, vaikkakin Saku totesi, ettei äidin käristyksen voittanutta löydy.

– Sofi

Torstai 14.6. – Tuhatkunta saapuu Lappiin

Aurinkoinen ja lämpöisä Rovaniemi vastaanotti tänään ensimmäiset Tuhatkuntalaiset valmistautumaan huomenna alkavaan puoluekokoukseen. Järjestelyt vaikuttavat olevan oikein mallillaan, ja hallikin pystyssä viime viikonlopun jäljiltä. Myös Tuhatkunnan piste sai paikkansa Kokoomustorilla, ja Oikein-lehdet saapuivat juuri ajoissa postitse.

Terveellisiä elämäntapoja noudattava varapuheenjohtajisto tutustui 40 minuutin juoksulenkillä kaupunkiin, ja illan saatossa jo perille tulleet liittohallituksen jäsenet kokoontuvat fiilistelemään alkavaa puoluekokousta.

-Sofi

Kokoomusopiskelijat toivoo kansanedustaja Sofia Vikmania ehdolle puoluejohtoon