Terve politiikka kuuluu kouluihin!

Laadukkaan demokratiakasvatuksen takaamiseksi erityisen tärkeää on huolehtia opettajien työrauhasta. Sosiaalisessa mediassa on keskusteltu viime päivinä paljon perussuomalaisten nuorisojärjestön kampanjasta kerätä oppilaiden kokemuksia puoluepoliittisesta syrjinnästä kouluissa. Puoluepoliittista syrjintää ei saa missään nimessä harjoittaa, mutta on muistettava, että opetuksen valvonta kuuluu viranomaisille, ei poliittisille puolueille. Kampanja onkin vaarallinen hyökkäys opettajien työn autonomiaa vastaan. Uhkana on, että koulujen demokratiakasvatus kuihtuu opettajien pelätessä maalittamista tai häirintää.

Jo pari vuotta sitten Saksassa oikeistopopulistisen AfD-puolueen Hampurin piiri kehitti nettisovelluksen, jolla oppilaat voivat ilmiantaa opettajia, jotka suhtautuvat kriittisesti puolueeseen. Tällaista emme voi hyväksyä. Vetoamme yhteiskunnallisiin toimijoihin: turvataan kaikille opettajille työrauha. He toteuttavat yhtä perusopetuksen tärkeimmistä tehtävistä – aktiivisten ja omatoimisten vaikuttajien kasvattamista. Koulujen opetuksen valvonnan tulee olla vain ja ainoastaan asiantuntevien viranomaisten käsissä.

Eräs syy nuorten vähäiseen kiinnostukseen on politiikan opetus kouluissa: se on usein hajutonta ja mautonta. Tämä johtuu pitkälti takavuosien tapahtumien aiheuttamista peloista. 1970-luvun poliittisen kuohunnan seurauksena puoluepolitiikka on edelleen kouluissa tabu. Demokratia ei kuitenkaan toimi ilman ihmisiä, joilla on halua osallistua politiikkaan. Tarvitsemme kouluihin lisää keskustelua poliittisista teemoista. Kevään kuntavaalien lähestyessä tulee kaikin mahdollisin tavoin tukea ja kannustaa nuoria vaikuttamaan. Nyt on erinomainen tilaisuus kutsua kouluihin tasapuolisesti eri puolueiden ehdokkaita keskustelemaan nuorten kanssa.

Lisätietoa:

Mikko Kanervo, liittohallituksen jäsen