Tulos tai ulos

Tulos tai ulos – Ilman työllisyystoimia hallitus ei voi jatkaa

Pääministeri Marin tiputti eilen todellisen uutispommin: työllisyyttä edistävistä toimista ei päätetä vielä syksyn budjettiriihessä. Työllisyystoimia on odotettu jo vuoden ajan. Samaan aikaan Euroopan komissio ennustaa Suomen talouskasvun olevan hitainta koko EU:ssa. Tuleeko Suomesta Euroopan sairas mies? Se riippuu hallituksen kyvystä tehdä päätöksiä. Jos kykyä ei ole, hallitus ei voi jatkaa.

Säästän teidät tylsiltä numeroilta, joita komissio ennusteessaan esittää, mutta kerron kuitenkin mitä ne tarkoittavat. Radikaalisti heikkenevä talous ja heikot kasvun ennusteet tarkoittavat työpaikkojen menettämistä. Numerot paperilla kuvaavat nuorten, opiskelijoiden ja perheiden arkea. Ne kertovat rajua kieltä suomalaisten hyvinvoinnista tulevaisuudessa.

Opiskelija, mieti hetki tätä: Ilman konkreettisia työllisyyttä edistäviä päätöksiä myös sinun työllistymisesi on heikommissa kantimissa. Älä myöskään unohda sitä velkaa, jonka maamme hallitus on ottanut meidän sukupolvemme piikkiin. Velan ottaminen oli toki pakollista, mutta ongelma on velkarahan käyttökohteet, jotka ovat vähintääkin kyseenalaisia “tulevaisuusinvestointeja”. Mielestäni Atrian tehtaan liikenneramppi ei paljoa auta, vaikka keskustan Antti Kurvinen sitä kuinka hehkuttaisi Twitterissä.

Suomi tarvitsee työtä. Kokoomus on keskustelunavauksessaan esittänyt keinot 60 000 työpaikan lisäämiseen, sitä saa vapaasti käyttää. Työllisyyden nostaminen vaatii hallitukselta kykyä hoitaa tehtäväänsä: tehdä päätöksiä, jotka auttavat ihmisten arkea ja tekevät työpaikkojen syntymisen mahdolliseksi.Vastuullisuus on valitettavasti loistanut poissaolollaan hallituksen toiminnassa ja suurimmat otsikot hallitus on saanut omalla riitelyllään. Jos hallitus ei kykene tekemään vaadittavia uudistuksia, hallitus ei voi jatkaa.

Roope Tukia
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen