Työllisyyden kasvua opiskelijoiden selkänahasta? Ei kiitos, hallitus.

Työllisyyden nostaminen on Suomen hyvinvointiyhteiskunnan selviämisen elinehto. “Kaikkein aikojen opiskelijamyönteisin” hallitus on kuitenkin nostanut pöydälle opiskeluaikojen rajaamisen työllisyyden nostamisen keinona. Opiskeluaikojen rajaaminen on keino, joka sotii itseään vastaan. Suomessa suurin opintoja hidastava tekijä on tällä hetkellä toimeentulon heikkous ja ajoittainen riittämättömyys (Eurostudent VI 2017). Yleisin syy opintojen pitkittymiseen on näin ollen opiskelijan työssäkäynti arkielämänsä rahoittamiseksi (TEM 2012).

Opiskelijan työssäkäynti on erittäin positiivinen asia. Opiskelijan osaaminen kasvaa ja niin opiskelijan kuin valtion talous hyötyy. Lisäksi opiskelijat, jotka ovat käyneet töissä, työllistyvät paremmin opintoja vastaaviin tehtäviin paremmalla palkkatasolla. Muissa maissa tehdään opintojen jälkeen pidempi pätkä matalapalkkaisia harjoitteluita. Opintoaikojen rajaaminen on tutkimustiedon valossa surkea tie pyrkiä työllisyyden nostoon, eikä rajaamisella tätä tavoitetta saavutetakkaan. Opiskelijoiden elämää ainoastaan kurjistetaan ja heikennetään heidän tulevaisuuden mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla.

Parempi tie olisi sosiaaliturvan uudistaminen ja työmarkkinoiden joustavoittaminen. Osaamisen roolia täytyy vahvistaa yhteiskunnassa muodollisen koulutuksen rinnalla. Ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus oman valintansa mukaan opiskella, tehdä töitä tai yhdistää nämä toisiinsa. Näin voimme vahvistaa työllisyyttä sekä yhdenmukaistaa monimutkaista ja kallista sosiaaliturvajärjestelmäämme. Uudenlainen katsantokanta vastaisi samalla erinomaisesti jokaisen opiskelijan ongelmiin riippumatta eri opintoalojen erilaisista lähtökohdista. Mitä mahdollistavampi ja joustavampi järjestelmä on, sen parempi. Saa tehdä.

Roope Tukia
Hallituksen jäsen