Väkivallalla ei ole sijaa demokratiassa

Capitolin tapahtumien jälkeen poliittinen väkivalta ja sen uhka ovat nousseet puheenaiheeksi myös Suomessa. Juha Sipilää tönäistiin liikennevaloissa, Petteri Orpon perhettä on uhkailtu, Anna-Maja Henriksson joutui aggressiivisen käytöksen kohteeksi lentokoneessa ja joka viidettä kansanedustajaa on uhkailtu kuluneen vaalikauden aikana. Tilastoissa ei edes näy muiden politiikantekijöiden kohtelu.

Ilmiö ei ole uusi – jo 2019 eduskuntavaalien alla kansalaisten hyökkäävä käytös vaaliehdokkaita kohtaan nousi näkyväksi. Poliittinen aktiivisuus ja siten myös poliittisen ylikuumenemisen riski nousevat vaalien yhteydessä. Suomessa käytiin valtiolliset vaalit Euroopan parlamenttivaalien muodossa viimeksi 2019 keväällä. Siten huhtikuun kuntavaalit ovat kahteen vuoteen ensimmäinen todellinen mittari siitä, missä tilassa demokratiamme on.

Valtaapitävien arvosteleminen on demokratiassa perusoikeus ja hyvä mittari kansanvallan toteutumisesta. Arvostella voi myös ilman uhkailua ja väkivaltaa. Jos poliittisen luottamushenkilön ”palkka” on jatkuvasti, Mikko Alatalon sanoin, kusitolppana oleminen ja pelko itseen tai lähipiiriin kohdistuvasta vahingosta, se antaa karun viestin politiikasta kiinnostuneille nuorille. Miksi kukaan enää vaivautuisi mukaan?

Jokainen väkivaltainen hyökkäys ja uhkaus poliitikkoa kohtaan on hyökkäys demokratiaa vastaan. Poliittinen vapautemme vaatii meiltä kypsyyttä hyväksyä oman mielipiteemme väliaikaiset tappiot. Demokratia ei toimi, jos kansalaiset turvautuvat väkivaltaan ja oman käden oikeuteen oman puolueen tai aatteen hävittyä vaalit.

Kansanvalta on arvokkaampi kuin yksikään puolue tai poliittinen intressiryhmä. On meidän kaikkien tehtävä puuttua siihen, jos omassa tai muissa puolueissa kiihotetaan demokratian vastaisiin tekoihin. Vetoan jokaiseen puolueeseen ja jokaiseen suomalaiseen: vaalien alla on meidän vastuullamme suojella ehdokkaita ja toisiamme poliittiselta uhkailulta ja väkivallalta. Puolustetaan suomalaista demokratiaa ja osoitetaan olevamme kansanvallan arvoisia.

Lisätietoa:
Eero Heikkilä