Kokoomusopiskelijat: Ylioppilasliike vastustaa eläkemaksujen korotuksia

Tiedote 16.11.2019

Julkaisuvapaa heti

Kokoomusopiskelijat: Ylioppilasliike vastustaa eläkemaksujen korotuksia

Suomen Ylioppilaskuntien Liitto on liittokokouksessaan päättänyt hyväksyä Kokoomusopiskelijoiden esityksen liiton eläkekannaksi. Linjapaperiin hyväksytty lisäys tähtää sukupolvien väliseen oikeudenmukaisuuteen eläkejärjestelmää kehitettäessä sekä vastustaa eläkemaksujen korottamista. Linjapaperin tarkka muotoilu on seuraava: ”Eläkejärjestelmän tulee kohdella eri sukupolvia yhdenvertaisesti ja oikeudenmukaisesti. Eläkemaksuja ei tule korottaa.”

”Poliittisessa keskustelussa on jo pitkään vellonut vaarallista eläkepopulismia, jolle ei ole ollut vastavoimaa. Nuorten ääni ei ole kuulunut eläkekeskustelussa. Nyt, kun SYL on muodostanut asiasta oman kantansa, odotamme määrätietoista vaikuttamista ja vahvaa viestintää eläkepopulismia vastaan”, riemuitsee Kokoomusopiskelijoiden vt. puheenjohtaja Juuso Mankonen.

Nuoret suhtautuvat eläkejärjestelmään jo nyt skeptisesti. Lisäksi Suomen hallitus pääministerin johdolla horjuttaa tätä luottamusta vielä entisestään. Rinne hamuaa eläkerahastojen miljardeja, joilla demarien vaalilupaukset voitaisiin rahoittaa. Kun lisäksi Suomen työikäinen väestö jatkuvasti vähenee, alkaa yhtälö olla kestämätön nuorten sukupolvien kannalta. Työikäisten ihmisten eläkemaksujen jatkuva nostaminen ei ole oikeudenmukainen ratkaisu ongelmaan. Kun yhä pienempi osuus väestöstä rahoittaa kasvavat eläkemenot, täytyy tulevaisuuden eläkkeet sopeuttaa käytettävissä oleviin resursseihin.

”Olemme äärimmäisen iloisia siitä, että sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus ja eläkejärjestelmän kestävyys otetaan ylioppilasliikkeessä vakavasti. Suomen hallituksen suunnasta tulevat puheet sisältävät huolestuttavaa eläkepopulismia, jossa nuorten taskuista halutaan rahoittaa eläkeläisille annettuja toteuttamiskelvottomia vaalilupauksia”, toteaa Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Jeremias Nurmela.

Valtio ei voi jatkaa syömävelkansa kasvattamista ja sysätä hintalappua tulevaisuuden sukupolville. Kokoomusopiskelijat kannattaa eläkejärjestelmän sopeuttamista eläkeikää nostamalla ja nykyisten eläkkeiden korotukset pysäyttämällä.

Lisätietoja:

Juuso Mankonen