Ihmisoikeuksista ei saa tinkiä!

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat liittyi viime eduskuntavaalien alla osaksi Älä äänestä homofobiaa eduskuntaan! -kampanjaa. Se sitoutui tällöin kannattamaan sukupuolineutraalia avioliittolakia, trans-lain ihmisoikeuksia loukkaavien kohtien poistamista ja aihealueen tutkimuksen lisäämistä. Kokoomuksen vuoden 2010 Jyväskylän puoluekokouksen päätöksen mukaisesti kannatamme sukupuolineutraalia avioliittolakia.

Kannatamme yhä näitä arvoja ja olemmekin tyrmistyneitä sukupuolineutraalin avioliittolain kohtaamasta nurkkakuntaisesta vastustuksesta. Suuri joukko kansanedustajia on pyörtänyt vaalilupauksensa tasa-arvoisen avioliittolain kannattamisesta. On vedottu byrokraattisiin tekosyihin ja toisaalta käytetty puolueen oppositioasemaa verukkeena. Aloitetta ei voi myöskään vastustaa kirkon oikeuksien rajoittamisena, sillä kirkolla on edelleen oikeus päättää piirissään olevien parien vihkimisestä.

”Ihmisoikeuksien kannattaminen ei voi olla kiinni siitä istuuko puolue hallituksessa vai oppositiossa! Vaikkei lakivaliokunnan päätöksessä kehumista olekaan, piilee perimmäinen ongelma kansanedustajissa, joilta ei löytynyt rohkeutta allekirjoittaa lakialoitetta”, linjaa Jyväskylän Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Veera Ylimaunu.

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat sitoutuu tukemaan aktiivisesti Tahdon 2013 -kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on kerätä 50 000 nimeä kansalaisaloitteeseen, jolla Lasse Männistön (kok.) työryhmän valmistelema lakialoite saataisiin eduskunnan suureen saliin äänestykseen. Tällöin tekosyiden taakse piiloutuminen ei enää kansanedustajilta onnistuisi.

Jyväskylän Kokoomusopiskelijoiden ja kokoomuksen arvopohja rakentuu vapauden, mahdollisuuksien tasa-arvon, suvaitsevaisuuden, sivistyksen ja kannustavuuden pohjalle. Kokoomuslaisessa yhteiskunnassa jokaisella on oltava oikeus tasa-arvoon ja omana itsenään olemiseen, seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoleen katsomatta.

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat ry