Kampuksen kentän jalkapallopuitteet kuntoon!

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat jättivät edustajistolle tammikuussa aloitteen sääntömääräisten jalkapallomaalien (7,32m leveydeltään, 2,44m korkeudeltaan) hankkimisesta Kampuksen kentälle. Perustelimme vaatimustamme muun muassa sillä, että jalkapallo on Suomen ylivoimaisesti harrastetuin joukkuelaji ja pelattaessa nykyisiin pienempiin maaleihin pelin luonne muuttuu ratkaisevasti.

Aloitteen yksimielisestä hyväksymisestä huolimatta, se ei koskaan edennyt käytännön tasolle. Hallituksen toimista huolimatta kenttää hallinnoivat tahot (Yliopistoliikunta ja Normaalikoulu) kieltäytyivät täyttämästä edustajiston toivetta.

Yliopistoliikunta perusteli kielteistä kantaansa sillä, ettei Kampuksen kenttä vastaa monilta muiltakaan kriteereiltä sääntömääräistä jalkapallokenttää. Tämä on toki totta, muttei sinänsä argumentti olosuhteiden parantamista vastaan. On kohtuutonta olla parantamatta kentän jalkapallopuitteita perusteella, että olosuhteet ovat muutenkin kohtuuttoman huonot.

Liikuntapäällikön mukaan sääntömääräiset maalit vaikeuttaisivat kentän monipuolista käyttöä eli maalit olisivat pois muilta lajeilta. Myös maalien siirtäminen tuottaisi ongelmia. Mitä ilmeisimmin ensimmäinen väite pohjaa jälkimmäiseen eli maalit vaikeuttaisivat muiden lajien harrastamista, sillä niitä ei voisi kunnolla siirtää. Molemmat väitteet perustuvat kuitenkin perättömiin oletuksiin. Sääntömääräisiin maaleihin kuuluu myös pyörät, joiden ansiosta maalien siirtäminen on vaivatonta.

Yhdessä asiassa vastustavat tahot ovat kuitenkin oikeassa: Yliopistoliikunta ei ole saanut palautetta toiveista saada kentälle isoja maaleja ennen aloitteemme tekemistä. Tämän vasta-argumentin mitätöidäksemme kehoitammekin kaikkia jalkapallon ja urheilun ystäviä lähettämään Yliopistoliikunnalle toiveensa sääntömääräisten maalien hankkimisesta Kampuksen kentälle.

Palautetta voi antaa Yliopistoliikunnan sivuilla tai lähettää toiveensa sähköpostiin (yo-liikunta@jyu.fi).

Jyväskylän Kokoomusopiskelijat