Kunnallisvaalit 2012 – Jyko rynnisti valtuustoon!

Kunnallisvaalit ovat nyt ohitse ja kokonaisuudessaan tulos oli mahtava. Kokoomus voitti viidennet vaalit peräkkäin ja pysyi suurimpana puolueena myös kunnissa. Selvästi suurimman puolueen asema voidaan nähdä selvänä luottamuslauseena hallituksen kuntauudistukselle, jota etenkin kokoomus on edistänyt.

Vaalit voidaan nähdä myös luottamuslauseena positiiviselle ja vastuulliselle politiikalle. Politiikassa tarkoitus ei ole havitella gallupjohtoa lyhytnäköisellä venkoilulla ja vastustamisella, suoranaisesta selkäänpuukottamisesta puhumattakaan. Politiikassa tarkoitus on tehdä omannäköistä politiikkaa, ei havitella irtopisteitä vaalien kynnyksellä. On syytä keskittyä oman politiikan tekemiseen ja parantamiseen, ei muiden mollaamiseen.

On kuitenkin aika tarkastella hieman tarkemmin Jyväskylän kokoomusopiskelijoiden kampanjaa sekä tulosta. Jyväskylän kokoomusopiskelijat osallistuivat Jyväskylän kunnallisvaaleihin ennätyssuurella määrällä ehdokkaita. Yhteensä ehdokkaita oli 10 viime vaalien kahden ehdokkaan sijaan. Kampanjointi oli jälleen kerran antoisaa ja oli hienoa nähdä kaikkien ehdokkaiden laittavan kaikkensa peliin. Flaijereita, makkaraa ja aatetta jaettiin taukoamatta.

Tuloksena tästä kaikesta oli kaksi valtuustopaikkaa ja yhteensä 854 ääntä jykolaisille ehdokkaille. Onnea Caius ja Antti! Tämän lisäksi pitkän linjan jykolaisaktiivi Hennariikka Andersson pääsi Helsingin valtuustoon huikealla äänimäärällä. Onnea myös Hennariikalle Helsinkiin!

Ensi vuonna häämöttävät edustajistovaalit muistuttavat siitä, että nämä vaalit eivät olleet ensimmäiset eivätkä viimeiset. Kiitokset kaikille ehdokkaille huikeasta kampanjasta ja edustajistovaaleissa nähdään!

Jere Lehtinen