Presidentinvaaleista

Presidentinvaalit jatkuvat  Niinistön ja Haaviston siirtyessä toiselle kierrokselle. Avoimuus, kehitysmyönteisyys, sovittelevuus  ja realismi jyräsivät sulkeutuvan Suomen retoriikan.  Asetelma toiselle kierrokselle olisi melko erilainen, jos Väyrynen tai jopa Soini olisi kiilannut Haaviston eteen.  Eurokriittisyyden ja taaksepäin pakittamisen sijaan saimme uudet lähtökohdat keskustelulle. Äänestäjät osoittivat, että  Suomi haluaa identifioitua avoimena, edistyksellisenä ja Euroopan kehitystä kannattavana valtiona. Niinistön ja Haaviston ollessa edellä mainituista teemoista melko samoilla linjoilla, ovat monet tulleet kysymään miksi Niinistö?

Niinistön jo kuuden vuoden ajan jatkunut huima kannatus on merkki laaja-alaisesta arvostuksesta, ja arvostusta presidentin täytyykin omata valtion arvojohtajana. Oikeudenmukaisuus ja eteenpäin menemisen into ovat arvoja, joiden päälle seuraavia vuosia on hyvä rakentaa. Arvojen lisäksi on kuitenkin muistettava myös realismi, ja etenkin talousrealismi. On ymmärrettävä, että kaikki on saatava mukaan yhteisiin talkoisiin huoltosuhteen kiristyessä ja talouden epävarmuuden tilan jatkuessa. Niinistö onkin vaalikampanjassaan painottanut kuinka ”Suomi elää suomalaisten teoista.”  Niinistön vankka kokemus talouden alueelta antaa uskottavuutta presidentin töiden onnistuneeseen hoitamiseen etenkin taloudellisen epävarmuuden aikana.  Arvojohtajuuden lisäksi presidentin tärkeimpiin tehtäviin kuuluu ulkopolitiikan suhteiden hoitaminen, eikä Niinistön ylivoimaista kokemusta kansainvälisellä kentällä voi kiistää.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mistä suurimmat vastakkainasettelut Niinistön ja Haaviston välillä tullaan tulevissa vaalitenteissä löytämään.  Jako arvokonservatiiveihin ja arvoliberaaleihin tuntuu vanhanaikaiselta ja eikä tuskin saa aikaan suurta debattia. Kansainvälisyys, kokemus ja talousosaaminen  toimivat vankkana kolmijalkana tulevalla kuudelle vuodelle. Siksi äänestän Niinistöä.

Jere Lehtinen
Puheenjohtaja

Jyväskylän kokoomusopiskelijat, kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ja Sauli Niinistö painottavat, että kampanjoidessa on keskityttävä oman ehdokkaan hyviin puoliin. Loanheitto, antikampanjointi ja väkivalta eivät kuulu suomalaiseen politiikkaan!