Edustajistovaalien yleisesti kysytyt kysymykset

HYY:n edustajistovaalit pidetään jälleen syksyllä!

Vaalit näkyvät monelle yliopiston katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa kampanjointina, mutta helppoa tietopakettia vaaleista ei tunnu löytyvän mistään.

Tässä alla on vastauksia yleisesti esiintyviin kysymyksiin ja muuta hyödyllistä pohjatietoa.

Mitkä ovat edustajistovaalit?

Edustajistovaalit käydään kahden vuoden välein. Vaaleissa valitaan ylioppilaskunnassa ylintä valtaa käyttävä 60 henkinen edustajisto. Vaaleissa ehdokkaat ovat ehdolla listoilta, joita perustavat monet poliittiset puolueet, poliittiset liikkeet sekä poliittisesti sitoutumattomat ainejärjestöt.

Vaalit käydään suhteellisella vaalitavalla samoin kuten esimerkiksi eduskuntavaalit siten, että ehdokasta äänestämällä äänestää sekä häntä että sitä listaa, jolla ehdokas on. Tarkemman selityksen suhteellisesta vaalitavasta löytää linkistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suhteellinen_vaalitapa

Kuinka ilmoittaudun ehdokkaaksi Kokoomusopiskelijoiden listalle?

Voit ilmoittautua listalle laittamalla sähköpostiviestin osoitteeseen hallitus@kansy.fi

Ilmoita viestissä nimesi ja puhelinnumerosi, niin olemme sinuun yhteydessä!

Mitä tarkoittaa olla ehdokkaana edustajistovaaleissa?

Edustajistovaaleissa ehdokkaana oleva henkilö sitoutuu ainoastaan olemaan ehdolla joltain tietyltä listalta. Tämä tarkoittaa sitä, että ehdokasta voi äänestää vaaleissa ja että ehdokkaan saamat äänet menevät myös hänen listalleen. Listalta ehdokkaana olo EI TARKOITA sitä, että liittyisi millään tavalla listan taustalla olevaan ryhmään. Esimerkiksi ollessasi kokoomuslaiselta listalta ehdolla et liity millään tavalla puolueeseen. Helsingin Kokoomusopiskelijoihin liittyminen onnistuu tältä sivulta ja kokoomukseen liittyminen muuten on mahdollista sivulta liitykokoomukseen.fi josta voi valita itselleen mieluisan paikallisjärjestön.

Mikä on vaaliliitto?

Vaaliliitto on enintään 60 hengen kokoinen lista henkilöitä, joille yhdessä jaetaan koko listan saama äänimäärä ehdokkaan omalla sijoittautumisella listalla. Äänet jaetaan siis siten että eniten ääniä listalta saanut saa 100% äänistä, toiseksi eniten ääniä saanut 50% äänistä, kolmanneksi eniten ääniä saanut 33% jne…

Mikä on vaalirengas?

Vaalirengas on useammasta listasta koostuva kokonaisuus, jonka jäsenet ovat päättäneet tehdä yhteistyötä. Tällöin listoilta läpi menneet edaattorit toimivat yhtenä ryhmänä edustajistopolitiikassa.

Mitä hyötyä on olla ehdokkaana?

Ehdokkaaksi lähtemisen tavoitteena on yleensä tulla valituksi edaattoriksi tai varaedaattoriksi edustajistoon, mutta vaikkei tulisi valituksi ei se estä osallistumista ylioppilaskuntapolitiikkaan. Jo ehdokkaana pääsee oman innokkuuden mukaan HYY:n politiikan sisällön koulutustilaisuuksiin, joita kokoomusopiskelijoiden lista järjestää useampia ja tutustumaan muihin HYY:n politiikan toimijoihin.

Vaikka vaaleissa ei tulisi valituksi varsinaiseksi tai varaedaattoriksi, ei se estä politiikan tekemiseen osallistumista. Päätöksiä pääsee valmistelemaan ilman ilmankin valituksi tulemista ja innokkaille tekijöille on myös mahdollista myöntää luottamustehtäviä, joissa pääsee vaikuttamaan suoraan HYY:n päätöksentekoon.

Miksi Kokoomuksen ehdokkaaksi?

Kokoomusopiskelijoiden listalta pääsee vaikuttamaan erittäin matalalla kynnyksellä kaikkien meidän yhteisiin asioihin. Monet merkittävät poliitikot ovat aloittaneet uransa nimenomaan ylioppilaskunnan politiikassa. Meidän porukassa pääsee myös tutustumaan mahtaviin uusiin ihmisiin poikki tiedekuntien ja kampusten sekä viettämään aikaa mielenkiintoisten poliittisten kysymysten äärellä.

Mitä kustannuksia ehdolla olemisesta syntyy?

Ehdokkaaksi lähteminen ei kustanna mitään eivätkä myöskään mitkään kokoomusopiskelijoiden koulutustapahtumat ole maksullisia. Järjestämme myös yhdessä kampanjointia, johon hankimme jaettavia mainoslehtisiä ja kahvia, joita kaikki kampanjoimassa olevat listamme ehdokkaat voivat hyödyntää. Jos haluat ehdokkaana itse jakaa joitain omia vaalimateriaaleja, joudut ne kuitenkin kustantamaan itse.

Miten paljon täytyy osata päästäkseen listalle ehdolle?

Kokoomusopiskelijat ottavat erittäin innolla vastaan kaikki ehdolle haluavat, jotka pitävät tärkeinä yksilön vapauden ja vastuullisen yhteisten varojenkäytön arvoja. Tarkempaa sisältöä ylioppilaskunnan rakenteista ja politiikan teosta HYY:ssä saa koulutustilaisuuksista, joita järjestetään pitkin syksyä kokoomusopiskelijoiden toimesta. Suuria paineita kampanjoinnista ei tarvitse ottaa ja jokainen listalla olija saa tehdä niin paljon tai vähän kampanjointi kuin haluaa.

Jos siis haluat ottaa osaa HYY:n edustajistovaaleihin meidän listaltamme älä pelkää olla yhteydessä!

Tule mukaan tekemään ylioppilaskunnasta parempi paikka!

Yhteydenotot ja ilmoittautumiset ehdokkaaksi osoitteeseen hallitus@kansy.fi