Kokoomuksen edustajistoryhmät: SYL:n on keskityttävä vain opiskelijoiden edunvalvontaan

Suomen ylioppilaskuntien liitto on osallistunut mukaan 430 miljoonaa kampanjaan, joka ilmoittaa tavoitteeksensa vähentää verovälttelyä yhteiskunnassa, mutta jonka tavoitteet todellisuudessa koskevat muun muassa yrittämisen verottamisen kiristämistä. Kokoomuksen edustajistoryhmät vaativat SYL:a keskittymään vain opiskelijoiden edunvalvontaan.

SYL on opiskelijoiden edunvalvontajärjestö, jonka asiantuntemukseen ei kuulu verokysymykset, eikä sen kuuluisi käyttää rajallisia resurssejaan tällaiseen kampanjaan osallistumiseen. Vaadimme SYL:a irtautumaan kampanjasta ja keskittymään sen ydintehtävään eli opiskelijoiden edunvalvontaan.

“Ylioppilaskuntaan kuuluminen on yliopisto-opiskelijoille pakollista, ja maksaa jopa lähes sata euroa vuodessa. Näillä pienituloisilta opiskelijoilta kerätyillä varoilla SYL tekee täysin opiskelijoiden edunvalvontaan liittymätöntä politiikkaa, jota moni opiskelija ei allekirjoita”, sanoo OYY:n Kokoomuksen edustajistoryhmän ryhmäjohtaja Paavo Koho.

SYL myös muun muassa tukee kehitysyhteistyötä omasta budjetistaan, ja on ottanut kantaa moniin muihin opiskelijoihin liittymättömiin asioihin, kuten turvapaikahankijoihin ja perhevapaamalliin. Esimerkiksi edellä mainittuihin asioihin löytyy valtavasti erilaisia näkemyksiä opiskelijoiden keskuudessa. Ne eivät ole opiskelijapolitiikkaa, ja siksi niihin ei SYL:n tulisi ottaa kantaa.

“Suomen perustuslaki takaa kansalaisille yhdistymisvapauden, eli vapauden kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen. Nykyinen ylioppilaskuntien pakkojäsenyys on räikeässä ristiriidassa perusoikeuksien kanssa”, päättää TREY:n Kokoomuksen ryhmäjohtaja Eero Heikkilä.

Tämän kannanoton allekirjoittavat kaikki Suomen ylioppilaskuntien Kokoomuksen edustajistoryhmät, Kokoomusopiskelijat ja Kokoomusnuoret.

Lisätietoja:

Paavo Koho