Vasemmistopuolueet polkevat helsinkiläisten uskoa päätöksenteon toimivuuteen

Tiistaina kaupunkiympäristölautakunnassa tehtiin käsittämätön päätös koskien Lapinlahden sairaala-alueen uudelleenkäyttöä. Aiheesta järjestettiin kilpailutus alueen kehittämiseen. Sen tuloksena syntyi järkevä, aluetta suojeleva ehdotus. Sairaalarakennukset olisi ollut tarkoitus kunnostaa yksityisen toimijan toimesta. Alueelle oli suunnitteilla museo ja mm. mielenterveystoiminnalle haluttiin turvata tilat. Lisäksi alueella sijaitseva puisto haluttiin jättää kaupungin omistukseen ja asukkaille avoimeksi virkistystilaksi. Tämä ei kuitenkaan Vasemmistoliiton valtuutetuille kelvannut, ja pian heidän mukaansa lähtivät myös SDP ja Vihreät.

On täysin selvää, että kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita täytyy suojella ja peruskorjata. Lapinlahden sairaalan rakennukset kaipaavat kipeästi remonttia, mutta lautakunnan päätöksen perusteella asia tulee venymään seuraavalle valtuustokaudelle. Jo vuosia jatkunut keskustelu rakennusten käytöstä siis jatkuu entisellään, kun samaan aikaan arvokas ja historiallinen rakennus lahoaa käsiin ilman selkeää tulevaisuudensuunnitelmaa.

Tulevina vuosina koronaviruksen aiheuttamat kustannukset saavat kuntapäättäjät jo valmiiksi kiristämään kukkaronnyörejä. Eikö kuitenkin tässä tilanteessa olisi järkevämpää kohdistaa kaupunkilaisten varoja esimerkiksi kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun turvaamiseksi tulevina vuosina. Kaupunkilaisten etu ei vihervasemmistopuolueiden päätöksenteossa paina. Olen pettynyt, että tämänkin päätöksen kustannukset koituvat äänestäjien maksettavaksi.

Nea Nättinen,

Hallituksen jäsen, viestintävastaava,