Kokoomusopiskelijoiden Daniel Lahti valittiin Suomen YK-liiton varapuheenjohtajaksi

Julkaisuvapaa
Helsingissä kokoontunut Suomen YK-liiton liittokokous valitsi vaasalaisen kaupunginvaltuutetun, Daniel Lahden Suomen YK-liiton varapuheenjohtajaksi.
Lahti, (26) valittiin hiljattain Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunnan puheenjohtajaksi ja aloittaa kautensa vuodenvaihteessa. Helsingissä kokoontunut Suomen YK-liiton liittokokous valitsi kaksivuotiskaudelle 2014-2015 puheenjohtajakseen Ilkka Kantolan Työväen Sivistysliitosta, toiseksi varapuheenjohtajaksi Katri Kulmunin Maaseudun Sivistysliitosta, hallituksen jäseniksi Veera Honka-Nissin Kansallisesta Sivistysliitosta, Sonja Vojnovicin Suomen Keskustanuorista, Saara Ruokosen Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS:stä, Kimmo Kekolan Luontoliitosta sekä Mai Kivelän Vasemmistonuorista. Hallituksessa jatkavat viime vuonna kaudelle 2013-2014 valitut Tino Aalto Demarinuorista, Ritva Semi OAJ:stä, Meeri-Maria Jaarva Suomen Partiolaisista sekä Pia Karjalainen Suomen nuorten ja opiskelijoiden YK-liitosta. Lisäksi Hanna Hylkilä Eurooppanuorista valittiin hallituksen jäseneksi toimikaudelle 2014.
– Olen erittäin tyytyväinen siitä, kuinka YK-liiton liittokokous päätti vastuuttaa myös nuoria mukaan toimintaan. Globaalit ihmisoikeuskysymykset tarvitsevat laajaa näkökulmaa ja haluan omalta osaltani tuoda mukaan nuorten ja opiskelijoiden näkemyksiä ihmisoikeuksien kehittämiseksi, toteaa vastavalittu YK-liiton varapuheenjohtaja Daniel Lahti.
Vuosikokous hyväksyi liiton toimintasuunnitelman sekä talousarvion toimintavuodelle 2014 ja vaati kannanotossaan merten jäteongelmaan puuttumista. Kannanotossaan vuosikokous korostaa, että vuonna 2000 solmittujen kehitystavoitteiden etenemiseksi on ponnisteltava, jotta ne etenisivät sovitulla tavalla.
– Kun maailmantalous huojuu, ilmapiiri kiristyy ja levottomuudet ympäri maapalloa lisääntyvät. Silloin Suomen YK-liiton toiminta on tärkeimmillään muistuttamassa maailmanlaajuisesta rauhasta, yksilön oikeudesta elää ja uskoa mihin itse haluaa, kunnioittaen samalla myös muiden oikeuksia ja muistamalla auttaa ihmisiä hädässä, kommentoi Lahti.
Suomen YK-liitto on vuonna 1954 perustettu suomalainen kansalaisjärjestö, joka tukee ja tekee tunnetuksi Yhdistyneiden kansakuntien toimintaa ja periaatteita. YK on maailman suurin, kansainvälisellä sopimuksella (YK:n peruskirja) perustettu rauhanjärjestö, joka pyrkii vahvistamaan ihmisoikeuksien, kehityksen ja turvallisuuden välistä yhteyttä. Suomen YK-liitto tukee tätä tavoitetta omalla tiedotus-, koulutus- ja vaikuttamistoiminnallaan.

Daniel Lahti, daniel.lahti(a)kokoomusopiskeli.ccln002.cpn.fi 0452697112

Kokoomusopiskelijoiden Pirre Seppänen SYL:n hallitukseen.
Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Terve järki takaisin politiikkaan, irti salaisista poliittisista virkanimityksistä