Korkeakoulutusta ei rakenneta siltarummuilla

Kansainvälisesti kilpailukykyinen korkeakoulutus on edellytys pienen maan menestymiseen. Siksipä opetus- ja kulttuuriministeriössä on käynnistetty visiotyö, jonka tavoitteena on määritellä korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tavoite vuoteen 2030. Työn tueksi on asetettu lisäksi parlamentaarinen seurantaryhmä. Keskustan Opiskelijaliiton (KOL) puheenjohtaja Arttu Karila ehti jo ampumaan alas korkeakoulujen yhteistyömahdollisuudet ja kritisoimaan keskustelua korkeakoulutuksen tulevaisuudesta. Karila haukkuu visiotyön silmänkääntötempuksi, jonka päämääränä on sumentaa ammattikorkeakouluverkon alasajo.

Karilan olisi syytä muistaa, että visiotyö on aloitettu korkeakoulujen johdon, henkilökunnan ja opiskelijoiden toiveesta. Myös opetusyhteistyön tiivistämiseen tähtäävä lakimuutos on käynnistetty korkeakoulujen pyynnöstä. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat ehtineet omissa kannanotoissaan kiittelemään ministeriä työstä. Lakimuutos antaisi etenkin pienemmille korkeakouluille vahvemmat työkalut profiloitumiseen ja laadukkaan opetuksen kehittämiseen, minkä luulisi keskustallekin käyvän.

Kokoomusopiskelijat odottavat mielenkiinnolla visiotyön ja lakimuutokseen tuloksia. Emme kuitenkaan usko, että valmistuva työ on tarpeeksi kunnianhimoinen. Työssä on mukana laaja rintama eturyhmiä kuten SYL, Tieteentekijöiden liitto ja Professoriliitto, jotka ovat osoittaneet toistuvasti, että vanhan vaaliminen ja omien saavutettujen etu on heille kokonaishyötyjä tärkeämpää. Laihojen kompromissien sijaan tarvitsemme rohkean ja ennakkoluulottoman suunnan korkekoulutuksemme kehittämiseen. Tästä syystä kokoomusopiskelijat valmistelee kansallisen työn ohella oman vaihtoehtoisen suuntansa suomalaisen korkeakoulun tilasta vielä tämän vuoden aikana.

On erityisen hienoa, että keskustalaiset ovat nostaneet päänsä turpeesta ja rohkenevat puhua koulutuspolitiikasta. Toivon kuitenkin, että jatkossa keskustelu pohjautuu faktoihin. Pelkotilojen lietsominen ja mustamaalaus eivät tämän maan osaamista nosta. Päinvastoin. Nyt on konkreettisten uudistusehdotuksien aika.

Tuomas Kuoppala
Liittohallituksen jäsen
Kokoomusopiskelijat

Haaste: Opiskelija- ja nuorisojärjestöt mukaan Suomi100km -Liikuntatapahtumaan.
Jotta jokaisella olisi näköala paremmasta