Kokoomusopiskelijat: Ilmastoliikkeen ei tule flirttailla sosialismilla ja vallankumouksella

Tänään ympäri maailmaa ihmiset ovat lakkoilleet ilmaston puolesta. Maailmanlaajuiset mielenosoitukset ja tapahtumat osoittavat, että pelko luontomme moninaisuuden puolesta ja maailmamme ekosysteemin kestämättömyydestä ovat aitoja.

“Ilmastonmuutoskeskustelua on viime aikoina värittänyt pelottava retoriikka, joka flirttailee vallankumouksen ja degrowth-ajattelun kanssa. Se etsii ratkaisujen sijaan syyllisiä ja yhdistävien tekijöiden sijaan repii kahtia. Keskusteluilmapiiri asettaa ihmisiä eri leireihin, myös heidät, jotka haluavat olla mukana yhteisissä ilmastotalkoissa. Minkälaista lopputulosta tämä lopulta palvelee ja kuinka lyhytnäköistä on olla pikkumainen silloin, kun ilmastonmuutos ja sen seuraukset koskettavat meitä kaikkia, olitpa mistä puolueesta, maasta tai kaupunginosasta tahansa?” kokoomusopiskelijoiden Niina Hämäläinen kysyy.

Vihreät on hallituspuolue ja heillä on ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta yksi merkittävimmistä vaikuttamisen paikoista, ympäristö- ja ilmastoministerin salkku. Asiantuntijat ja tutkijat ovat kritisoineet hallituksen ilmastotoimia tussahdukseksi siitä, mitä ilmastovaalien myötä odotettiin. Luonnonsuojeluliitto kiitteli hallitusta luonnonsuojeluun panostamisesta, mutta ilmastotoimet tuottivat pettymyksen. Valtion taloustieteellisen tutkimuslaitoksen energia- ja ilmastoasioiden johtavan tutkijan Marita Laukkasen mukaan budjetista puuttui konkretia ja jämerien loikkien sijaan hallitus etenee pikemminkin pienin haparoivin askelin.
Hallitusohjelmaan kirjatut tavoitteet voivat näyttää toivoa herättäviltä, mutta aito sitoutuminen ja konkretia mitataan budjetissa. Vihreiden ilmastolakossa otetut somekuvat, kivan värikkäät kyltit ja terävät sloganit eivät enää tunnu missään. Puolueen toiminta vaikuttaa lähinnä esitykseltä, jossa kierretään kehää ja vastuunkantajan roolia ei osata ottaa.

“Nostan katseeni myös heihin, jotka ovat vähintään yhtä järkyttyneitä alussa mainitsemastani vasemmistolaisesta retoriikasta kuin minä. Miksi emme ota reilusti omistajuutta kestävästä ilmastopolitiikasta? Missä ovat ydinvoimaa kannattavat ja turpeen tupruttelun kieltävät kyltit? Missä ovat vihreää teknologiaa, vapaampaa markkinataloutta ja innovaatioita vaativat banderollit? Ne loistavat ilmastolakoissa poissaolollaan.” linjaa Hämäläinen.

Ilmastonmuutoksen torjunta ei edellytä talouskasvun pysäyttämistä tai ihmisyksilön elämän kurjuuttamista ja siksi kokoomusopiskelijat vaativat, että kokoomuslaisten tulisi seistä vaihtoehtoisten, tehokkaiden ja vakavasti otettavien ratkaisujen kanssa ylväästi ihmisjoukossa ja raivata keskustelussa järjelle tilaa.

Niina Hämäläinen
Liittohallituksen jäsen
Juuso Mankonen
Kokoomusopiskelijoiden vt. puheenjohtaja
Kokoomusopiskelijat kannattavat neuvotteluja SYL:n liittokokouksessa
Kokoomus- ja Vasemmisto-opiskelijat: Hongkong tarvitsee kaiken tuen!