Kokoomusopiskelijat: Demarit käyttävät opiskelijaa hyväksi kuntavaalitaistelussa

Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ry on tyrmistynyt SDP:n toiminnasta syksyn kuntavaalien alla. Demarit ovat unohtaneet tekemänsä lupaukset ja käyttävät opiskelijoita härskisti hyväkseen kuntavaalitaistelussa.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson on toistuvasti luvannut saattaa ns. YTHS-kokeilulain voimaan. Laissa kaikki kokeilun piirissä olevat korkeakouluopiskelijat maksaisivat YTHS-maksun ja näin saataisiin oikeaa ja ajantasaista tietoa YTHS:n ammattikorkeakoulukokeilun vaikutuksista. ”Miten on mahdollista, että ministeri panttaa yksinkertaista kokeilulakia esikunnassaan kuukaudesta toiseen tiedostaen varsin hyvin, mikä merkitys YTHS-kokeilulla on ammattikorkeakouluopiskelijoille”, harmittelee Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala.
Sosiaali- ja terveysministeriön teettämästä Opiskeluterveydenhuollon selvityksestä käy ilmi, että valtaosa kunnista ei suoriudu opiskeluterveydenhuollon palvelujen toteuttamisesta. Erityisen huolestuttavia epäkohtia löytyy muun muassa resursoinnista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaiden hoidossa. Demareiden paljon peräänkuuluttamat henkilöstömitoitukset toteutuvat AMK-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollossa umpisurkeasti: keskimäärin yhtä täysipäiväistä lääkäriä kohden on 13000 opiskelijaa, kun suositus on 3000 opiskelijaa. ”Rahoituskysymyksen taakse ei kannata piiloutua, sillä kyse on silakoista joulupöydässä valtion muun budjetin rinnalla”, muistuttaa puheenjohtaja Hakala.
Myös ammattikorkeakoululain valmistelu on kuin Itä-Saksan ajoilta. Tietoa ei saa pyytämälläkään, valmisteluaikataulu venyy ja paukkuu eikä kunnollista keskusteluyhteyttä ole luotu muiden hallituspuolueiden, saati korkeakoulujen ja opiskelijoiden kanssa. Koska ammattikorkeakoululain uudistamisessa on kyse samanlaisesta suuresta uudistuksesta kuin yliopistolain kohdalla, on tämä opiskelijan tulevaisuuden kannalta erittäin merkittävä uudistus. ”Onko tämä sosialidemokraattisen liikkeen käsitys avoimesta valmistelusta?”, kysyy puheenjohtaja Hakala.
Kokoomusopiskelijat vaatii SDP:ltä toimia ja opiskelijoille tehtyjen lupausten lunastamista. Kuntavaalit ei ole tekosyy jättää lakivalmistelu ja normaali demokratiatyö odottamaan moneksi kuukaudeksi. ”Valtiopäivätyöskentelyä ei saa uhrata vaalimenestyksen edessä, ei vaikka edellisestä voitosta onkin aikaa jo yhdeksän vuotta. Vaaleja ei voiteta pelkästään hyväntahtoisella hyminällä!”, päättää puheenjohtaja Akseli Hakala.
HELSINGISSÄ 10.10.2012
Akseli Hakala, puheenjohtaja
Saku Jokisalo, pääsihteeri
Lisätietoja: puheenjohtaja Akseli Hakala, 044 7760 773 ([email protected])