Kokoomusopiskelijat opetusministeri Gustafssonille: Hallitusohjelman demokratiakasvatus toteutettava!

KANNANOTTO
Julkaisuvapaa heti
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta vaatii opetusministeri Jukka Gustafssonilta konkreettisia toimia hallitusohjelmaan kirjatun demokratiakasvatuksen toteuttamiseksi. Pääministeri Kataisen hallitus päätti panostaa lasten ja nuorten demokratiakasvatukseen. Tämän vuoksi hallitusohjelmaan on kirjattu, että kansalaisjärjestöille sekä muille yhteiskunnallisille liikkeille taataan mahdollisuus esitellä toimintaansa kouluissa.
Hallituskauden puolivälissä poliittiset opiskelijaliikkeet voivat todeta pettyneinä, ettei poliittisilla puolueilla vieläkään ole asiaa korkeakouluihin tai toiselle asteelle. Puoluepoliittiset opiskelijajärjestöt marssivat viime viikolla ammattikorkeakouluihin ympäri Suomea kiinnittääkseen huomiota korkeakoulujen nuivaan suhtautumiseen politiikkaa kohtaan.
”Vuoden ainoat valtakunnalliset vaalit ovat syksyllä järjestettävät ylioppilaskuntien ja opiskelijakuntien edustajistovaalit. Ministeri Gustafssonilla on hyvä mahdollisuus käydä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rehtorien kanssa läpi pelisäännöt korkeakoulujen tilavuokrista ja poliittisten vaaliryhmien ja listojen näkyvyydestä kampuksilla”, muistuttaa Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen.
Kokoomusopiskelijat tekee merkittävää työtä nuorten huolestuttavasti laskevan äänestysaktiivisuuden nostamiseksi. Kampusten avoimuus on elintärkeää poliittisille opiskelijajärjestöille ja yhdistyksille, jotka toimivat opiskelijabudjetilla. Kokoomusopiskelijat muistuttaa korkeakouluja siitä, että puolueiden opiskelijaliitot ja yhdistykset tekevät koulujen puolesta tehokasta kansalaiskasvatusta, joka on mainittu myös yliopistolain toisessa pykälässä.
”Ministeri Gustafssonin työn onnistuminen mitataan vuoden 2014 eurovaaleissa, joista on tulossa myös euro-sukupolvivaalit. Ensi kevään eurovaaleissa äänestetään meidän sukupolvemme oikeudesta ja mahdollisuudesta eurooppalaisuutteen. On vaarallista jättää demokratia pelkästään aktiivisesti äänestävien suurten ikäluokkien käsiin”, toteaa varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen.

Helsingissä 15.4.2013
Akseli Hakala
Teemu Myllärinen
varapuheenjohtaja

lisätietoja:
varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen, 0400 825 008 ([email protected])

Edellinen artikkeli
Tiedote: Poliittiset opiskelijajärjestöt marssivat ammattikorkeakouluihin aktiivisen kansalaisuuden ja demokraattisen vaikuttamisen puolesta
Seuraava artikkeli
Tule tekemään Policy Days -tapahtumaa!