EDUSTAJISTOVAALIT 2024

Vaaliteemamme edustajistovaaleissa 2024

Enemmän joustoa, vähemmän pakkoa

Pitkäaikainen tavoitteemme yliopistojen pakkojäsenyyden poistosta etenee, sillä Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu selvitys pakkojäsenyyden poistosta. Me uskomme, että jokaisella opiskelijalla tulee olla mahdollisuus itse päättää, haluaako hän kuulua ylioppilaskuntaan. Siksi olemme valmiita pitämään meteliä asiasta niin kauan, että tämä opiskelijoiden yhdistymisvapautta loukkaava käytäntö saadaan purettua lopullisesti.

Me kokoomuslaiset uskomme myös muissa asioissa vapauteen valita, emme pakkoon. Haluamme lisätä opintojen joustavuutta, jotta opiskelu olisi mahdollista erilaisissa elämäntilanteissa. Kurssien tarpeettoman tiukoista läsnäolovaatimuksista tulee luopua ja kurssien suoritusvaatimuksia yhtenäistää. Korkeakoulujen tulee myös nykyistä paremmin mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu tilanteissa, joissa se on pedagogisesti perusteltua. Joustava siirtymä tutkintojen välillä tulee mahdollistaa.

Uskomme, että jokaisella tulee olla mahdollisuus opiskella ajasta, paikasta ja elämäntilanteesta riippumatta. Korkeakoulujärjestelmän tulee nykyistä paremmin huomioida opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tarjota erilaisia mahdollisuuksia edistää opintoja eri elämäntilanteissa.

Keskitytään olennaiseen

Ylioppilas- ja opiskelijakuntien on keskityttävä aidosti opiskelijan arjen kannalta tärkeisiin kysymyksiin, kuten opetuksen tasoon, kurssien suoritusvaatimuksiin, yhteisistä tiloista huolehtimiseen ja mielekkään opiskelijatoiminnan mahdollistamiseen. Tämä vaatimus korostuu erityisesti ylioppilaskunnissa, joiden jäsenyys on edelleen kaikille opiskelijoille pakollinen.

Me Kokoomuksessa uskomme, että opiskelija- ja ylioppilaskuntien ensisijaisena tehtävänä on parantaa opiskelijan arkea, ei koko maailmaa. 

Pidetään huolta opiskelijasta

Opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden saatavuuteen on panostettava ja opintopsykologien määrää on nostettava. Kauan odotettu lasten ja nuorten (alle 23v.) terapiatakuu toteutuu vuoden 2025 alusta, mutta tavoitteenamme on, että se laajennetaan mahdollisimman pian koskemaan kaikkia ikäryhmiä. Yhdenkään opiskelijan ei kuuluisi joutua luopumaan opinnoistaan ja tulevaisuudensuunnitelmistaan sen takia, ettei riittävää apua ole saatavilla.

Haluamme lisätä YTHS:n henkilöstöä, jotta hoitoon pääsy nopeutuu. Kannatamme ajatusta YTHS-jäsenyyden vapaaehtoisuudesta, mikäli opiskelija on jo työterveydenhuollon piirissä. Opiskelijan ei ole järkevää maksaa kolmesta päällekkäisestä terveydenhuoltojärjestelmästä.

Opiskelijoille tulee myös taata erilaisia oppimistiloja, joustava opiskeluergonomia sekä hyvät liikuntamahdollisuudet.

Luodaan mahdollisuuksia, ei esteitä

On tärkeää, että korkeakouluihin on mahdollista päästä eri reittejä, esimerkiksi avoimen väylän kautta. Myös tulevaisuudessa tutkinto-oikeus tulee voida saavuttaa eri tavoin.

Me uskomme, ettei työelämään siirtymisen, perheellistymisen, järjestötoiminnan tai kilpaurheilun tulisi olla este opintojen suorittamiselle, siksi opintojen joustavuutta on lisättävä ja kursseille tulee olle useampia vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Yhteistyötä korkeakoulujen ja työnantajien välillä on lisättävä. Opiskelijoilla tulee olla nykyistä paremmat mahdollisuudet tutustua alansa tarjoamiin mahdollisuuksiin jo opintojensa aikana. Myös opiskelijoiden mahdollisuutta kansainvälistyä opintojensa aikana tulee edistää.

Palkitaan ahkeruudesta

Haluamme parantaa opiskelijoiden mahdollisuutta hyväksilukea koulutuksen ulkopuolella tapahtuvaa osaamista, esimerkiksi työkokemusta ja luottamustehtäviä, soveltuvin osin osaksi tutkintoa. Palkallisen harjoittelun suorittamisen tulee olla mahdollista kaikille opiskelijoille tutkinnon vaiheesta ja koulutusalasta riippumatta. 

Uskomme, että työnteon opintojen ohella tulee aina parantaa opiskelijan toimeentuloa. Ahkeruudesta ja työnteosta kuuluu palkita, ei rangaista. 

Tuodaan opiskelu 2020-luvulle

Opetuksessa ja opiskelussa tulee hyödyntää digitaalisia apuvälineitä mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Myös opiskelumateriaalien saatavuus digitaalisessa muodossa tulee varmistaa. Korkeakoulujen tulee nykyistä aktiivisemmin hyödyntää digitaalisia apuvälineitä ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun mahdollistamiseksi. Haluamme edistää myös korkeakoulujen digitaalista alustamallia ja valtakunnallista tenttiakvaariojärjestelmää.