Koulutuspolitiikka ei saa olla keppihevonen keskustalaiselle siltarumpupolitiikalle

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen haluaa kokeiluun tällä vaalikaudella opintolainahyvityksen, jossa opintolaina hyvitetään osin tai kokonaan harvaan asutetulle seudulle muuttavalle koulutetulle osaajalle, kuten esimerkiksi opettajalle tai ITC-alan ammattilaiselle. Kokoomusopiskelijat pitää Kurvisen esittämää opintolainahyvitystä keppihevosena keskustalaiselle siltarumpupolitiikalle.

“Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Maaseutujen työvoimapula on huutava, mutta tällainen touhutonnien heittely ympäri Suomen on mielestäni vastuutonta politiikan tekoa koulutuspolitiikan ja opiskelijoiden kustannuksella. Harvaan asuttujen syrjäseutujen veto- ja pitovoimatekijät ovat jossain aivan muualla kuin opintolainahyvityksissä,” Kokoomusopiskelijoiden vt. puheenjohtaja Niina Hämäläinen sanoo.

“Tällaisella koulutuspoliittisella kikkailulla sahataan ainoastaan omaa oksaa, sillä nämäkin resurssit voitaisiin kohdistaa tehokkaammin suoraan korkeakoulutuksen laatuun ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Suomi ei pärjää ilman laadukasta koulutusjärjestelmää ja osaavaa kansaa. Hallituksessa tulisi keskittyä työvoiman liikkuvuuden parantamiseen, suunnitelmallisen oppilaitosyhteistyön vahvistamiseen, viennin esteiden purkamiseen sekä rakenteellisten työmarkkinauudistusten toteuttamiseen, jotta meillä ylipäätään olisi tulevaisuudessa edes varaa ajatella sitä, kuinka koko Suomi pidetään elinvoimaisena”, Hämäläinen linjaa.

Antti Kurvisen mukaan yksityiskohdat selvitetään nyt opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelussa. Esimerkiksi se, onko kyseessä kokeilu vai pysyvä lakimuutos.

“Keskustassa suhtaudutaan varsin innokkaasti monivuotiseen opintolainahyvityksen kokeiluun. Toivoisimme, että tämä kokeilumyönteisyys näkyisi myös aidosti opiskelijaa ja Suomea hyödyttävissä kysymyksissä. Esimerkiksi opintotuen tulorajojen nostossa. Tämä hallitus päätti nostaa opintotuen tulorajoja vain väliaikaisesti ja noin 20 prosentilla. Se on riittämätön tilapäisratkaisu, jossa opiskelijat nähdään vain välineenä helpottaa hetkellisesti työvoimapulaa”, Hämäläinen päättää.

Lisätiedot:
Niina Hämäläinen, vt. puheenjohtaja

LV. Liittokokous 6.-7.11.2021
Terapiatakuu sopii hallituksen agendaan vain juhlapuheissa