Pride-hengessä todellisia yhdenvertaisuustekoja

Hei kuntavaaleissa valittu päättäjä!

Sinulla on pian käsissäsi useita työkaluja, joilla kunnastasi voidaan rakentaa kaikille asukkaille entistä yhdenvertaisempi ja suvaitsevaisempi asuinpaikka. Yksilön oikeudet huomioonottava kaupunki takaa sen asukkaille turvallisen elinympäristön ilman pelkoa syrjinnästä tai väheksymisestä. Huolehditaan siis siitä, että jokaisella asukkaalla on tervetullut olo lähiyhteisöönsä riippumatta esimerkiksi hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan tai sukupuoli-identiteetistään.

”Jokaisen kunnan tulisi luoda toimintamallit asukkaiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi. Tähän olennaisena osana kuuluu henkilöstön osaamisen edistäminen. Henkilöstön koulutus ja osaamisen päivittäminen huolehtivat siitä, että yhdenvertaisuus huomioidaan virkamiesten päätöksissä”, linjaa liittohallituksen jäsen Nea Nättinen.

”Yksi erittäin kirkas tähti ei voita loisteellaan koko tähtitaivaan kauneutta. Siksi teot ja yhdenvertaisuutta jokapäiväisessä arjessa edistävät päätökset ovat tärkeitä. Päätöksenteolla on edistettävä aktiivisesti tasavertaisten oikeuksien toteutumista, jotta jokainen kunnassa asuva kokee olonsa tervetulleeksi yhteisöön.” toteaa liittohallituksen jäsen Henri Kontkin.

Tulevaisuuteen katsovalla kunnalla ja päättäjillä on lukuisia eri keinoja edistää asukkaille turvallista kotipaikkakuntaa. Yhdenvertaisuustekoja voi tehdä esimerkiksi kunnan henkilöstön yhdenvertaisuuteen liittyvien koulutusten järjestämisellä sekä sukupuolineutraalien tilojen käyttöönotolla. Lisäksi jos kotikunnassasi ei osallistuta pride liputukseen, siitä on hyvä paikka aloittaa.

Keinoja on, tarvitsemme vain rohkeita päätöksentekijöitä! Hyvää Pride-viikkoa kaikille!

Lisätietoja:

Nea Nättinen, liittohallituksen jäsen

Henri Kontkin, liittohallituksen jäsen

Edellinen artikkeli
Venäjän kanssa ei tule normalisoida yhtään mitään
Seuraava artikkeli
Kesäseminaari 2021