Venäjän kanssa ei tule normalisoida yhtään mitään

Euroopan Unioni on tunnettu siitä, että kun sen jäsenvaltion lentokoneita kaapataan ilmasta tai lähivaltioon hyökätään aseellisesti unionin rajanaapurin toimesta, on reaktio lähinnä tuomitseva sormen heristäminen. On surullista, että unioni saa harvoin aikaan tehokkaan reaktion geopoliittisiin kriiseihin. Vielä surullisemmaksi minut tekee ajatus siitä, että nyt EU-huippukokouksessa pyritään luomaan reittiä tiiviimpiin suhteisiin Venäjän kanssa.

Edes suhteiden osittainen normalisointi Venäjän kanssa pitäisi olla aivan täydellinen mahdottomuus. On hyvä muistaa, että Venäjä yhä miehittää asevoimillaan Ukrainan Krimiä, sponsoroi alueen separatistijoukkoja eikä noudata Minskin sopimusta. Venäjä myrkyttää ja sortaa oppositiota, tappaa ja vangitsee lehdistön edustajia eikä pelkää yrittää surmata edes EU:n alueella entisiä vakoojiaan.

Mikään Venäjän tai sen presidentin Vladimir Putinin toiminnassa ei ole muuttunut, eikä Venäjään kohdistettuja pakotteita ole poistettu. Suhteiden normalisointi olisi jälleen kerran kumarrus totalitarismin suuntaan. Venäjän kaltaista roistovaltiota ei voi päästää kuin koiraa veräjästä. Löyhä pragmatismi ei voi aina voittaa.

Euroopan Unionin olisi Venäjän kohdalla tärkeää ottaa itseään niskasta kiinni ja seistä niiden arvojen takana, joiden varaan unioni on rakennettu. Venäjälle tämä on jälleen yksi mahdollisuus legitimoida itseään vakavasti otettavana valtiona, sekä osoittaa että sen tekemä voimapolitiikka on kannattavaa. Tätä mahdollisuutta ei missään nimessä tule antaa. Toivon, että Suomi ei ainakaan ole edistämässä tällaista demokratian ja vapaan yhteiskunnan arvojen murentamista.

Lisätietoja:

Jeremias Nurmela, puheenjohtaja