Kokoomusopiskelijat European Democrat Studentsin kokouksessa ja talviyliopistossa Ukrainassa

eds1European Democrat Studentsin (EDS) kevään päätapahtuma talviyliopisto järjestettiin tällä kertaa Lvivissä, Ukrainassa 5.-10. maaliskuuta teemalla ”Transborder cooperation and youth opportunities”. Talviyliopisto huipentui kauden 2012-2013 kolmanteen valtuuston kokoukseen.

Kokoomusopiskelijoita edustamassa oli lisäkseni liittohallituksen jäsen Veera Ylimaunu sekä Policy Days 2013 yhteyshenkilömme Jani Johansson. Menomatkalla läntisen Ukrainan Lviviin pääsimme vierailemaan myös Varsovassa, Puolassa, joka oli lentojemme välipysähdyspaikka. Onneksemme paikallisen järjestön edustajat veivät meidät kuitenkin lyhyelle kaupunkikierrokselle, joten välipysähdyksen aika tuli käytettyä tehokkaasti uuteen kulttuuriin tutustuen.

Talviyliopistoon osallistui noin kuusikymmentä edustajaa vajaasta kolmestakymmenestä eri maasta. Tapahtuman pääpaino oli tällä kertaa normaalia enemmän poliittisessa keskustelussa ja työryhmätyöskentelyssä. Eri dokumenttien läpikäyntiin ja kirjoittamiseen annettu aika mahdollisti osallistujien syvemmän perehtymisen aiheisiin. EDS:n pysyvät työryhmät eli korkeakoulutus ja tutkimus, Eurooppapolitiikka ja ihmisoikeudet työstivät normaaliin tapaan aloitteita valtuuston kokousta varten. Tämän lisäksi tuhatkuntalaisia erityisesti ilahduttaen oli EDS:n hallituslaisten toimesta aloitettu korkeakoulupoliittisen paperin valmistelu, jonka kehittämistä jatketaan muun muassa korkeakoulurahoituksen osalta Helsingissä kesäkuussa järjestettävillä Policy Daysillä.

eds2

Korkeakoulutuksen työryhmässä käytiin hyvää keskustelua ja ideointia akateemisesta liikkuvuudesta ja sen hyödyistä Euroopan Unionin sisällä. EU:n neljän vapauden, eli ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja pääomien vapaa liikkuvuus unionin sisällä on kaikkien kansalaisten tiedossa. Näiden lisäksi myös tiedon, taidon ja osaamisen vapaa liikkuvuus on noussut merkittävään rooliin. Akateemisen liikkuvuuden, eli opiskelijoiden, tutkijoiden ja professoreiden vapaan liikkuvuuden postitiivisia vaikutuksia pohdittiinkin niin yksilön, yhteiskunnan, korkeakoulujen kuin markkinoidenkin kautta. Työryhmän osallistujat ympäri Euroopan korostivat kansainvälisyyden hyötyjä niin yksilön kokemuksille kuin korkeakouluympäristöille, innovaatioiden syntyyn, parhaimpien opetus- ja tutkimuskäytäntöjen leviämiseen sekä korkeakoulujen kehittymiseen kilpailun kasvaessa.

eds3Eurooppapolitiikan työryhmässä Tuhatkunnan edustajana toimi Veera. Työryhmässä aloitteiden aiheita olivat Eurooppaa koskevat kansainväliset asiat, kuten terrorismi ja ydinaseet. Valtuusto hyväksyi työryhmän aloitteen korruption kitkemisestä kaikilta yhteiskunnan osa-alueilta. Työryhmä aloitti myös energiapoliittisen aloitteen valmistelun seuraavaa valtuuston kokousta varten.

Nuoret ovat kautta historian olleet merkittäviä uusien ideoiden kehittäjiä, muutosten vetureita sekä poliittisten suuntien uudistajia. Teemana läpi tapahtuman, näkyi rajat ylittävä yhteistyö ja nuorten mahdollisuudet. Valtuuston hyväksymä kannanotto vaatii EU:n komissiolta sekä jäsenmailta kannustavuutta nuorten kansainväliseen yhteistyöhön esimerkiksi opiskelijoiden liikkuvuuden, nuorten yrittäjyyden sekä järjestötoiminnan avulla. Nuorille on tarjottava kansainvälisia mahdollisuuksia talouden, tieteen, innovaation sekä kulttuurin aloilta. Kannanotto korosti myös kansainvälisten vaihto-ohjelmien kuten Erasmukseen, Tempukseen ja Jean Monnetin merkitystä ja niihin osallistumisen mahdollisuuksia.

Lviv on länsi-Ukrainassa sijaitseva eurooppalainen kaupunki, joka on selvinnyt sodista tuhoutumatta. Katukuvassa näkyy vanha, perinteikäs kulttuuri, ja kaupungin sydämessä sijaitseva vanha kaupunki on UNESCOn maailmanperintökohde. Tapahtuman osallistujat pääsivät tutustumaan muun muassa kaupungintaloon, paikalliseen suklaakonditorioon, Ukrainan vapausarmeijan entisessä bunkkerissa toimivaan pubiin, oopperan kellareihin sonnustautuen asiaan kuuluviin pukuihin.

EDS:n seuraava kokous järjestetään huhtikuun lopulla Vilnassa Liettuassa. Kesäkuussa Tuhatkunta järjestää pitkästä aikaa EDS:n tapahtuman Suomessa, kun Policy Days pidetään korkeatasoisen kansainvälisen talousseminaarin yhteydessä Helsingissä. Tätä innolla odottaen delegaatiomme toivottelikin jo talviyliopiston osallistujia lämpimästi tervetulleiksi kesäiseen Suomeen.

Sofi
Kirjoittaja on Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja

Kokoomusopiskelijat: Soveltuvuutta ja kokonaisuuksia mittaavilla valintakokeilla eroon välivuosista
Mielipidekirjoitus: Kielikeskustelun suunta huolestuttava – Kaksikielisyys on rikkautemme