Mielipidekirjoitus: Kielikeskustelun suunta huolestuttava – Kaksikielisyys on rikkautemme

(Julkaistu mm. Savon Sanomissa 8.3., Nykypäivässä 8.3., Kalevassa 11.3., Demokraatissa 13.3.)
Maanantaina käynnistyi kansalaisaloite, jonka mukaan ruotsin kielen opiskelun olisi muututtava vapaaehtoiseksi kouluissamme. On huolestuttavaa, että Kokoomuksen Nuorten Liitto, Perussuomalaiset Nuoret, Suomalaisuuden Liitto ja Vapaa Kielivalinta ry ovat yhdistäneet voimansa tekemällä eroja suomalaisiin halutessaan väheksyä toisen kotimaisen kielen arvoa maassamme.
Pakollisen kouluruotsin poistaminen ainoastaan heikentäisi ruotsin kielen taitojamme, ja kyseenalaistaisi pitkällä tähtäimellä ruotsin kielen asemaa maassamme. Sekä Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta että Sosialidemokraattiset Opiskelijat näkevät toisen kotimaisen kielen opiskelun opiskelijan osaamista ja työllistymistä vahvistavana elementtinä, ja siten tyrmäävät esitetyn aloitteen täysin.
Aloite esittää täyttä valinnanvapautta ruotsin kielen opiskeluun. Lisätty vapaavalintaisuus edellyttäisi kuitenkin lisäresursseja kunnilta, ja kasvattaisi siten kuntien kustannuksia entisestään. Tähän ei ole nykyisessä taloustilanteessa mahdollisuutta, ja erityisesti pienissä kunnissa tämä tuottaisi huomattavia hankaluuksia.
Lisäksi vapaavalintaisuus asettaisi koululaiset ja opiskelijat eriarvoiseen asemaan perustuslain edessä, koska julkisen vallan on huolehdittava maamme suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan. Kieltä taitamattomat sulkisivat näin ollen ovia edestään.
Arvostamme maamme ainutlaatuista kaksikielisyyttä. Pohjoismaisessa yhteistyössä ja sen edistämisessä ruotsin kielen taito on välttämättömyys. Yhteisen kotimaisen kulttuurimme ja historiamme vuoksi molemmat kotimaiset kielet kuuluvat yleissivistyksen. Lisäksi ruotsin kielen hyvä taito edesauttaa Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta tärkeidein muiden maailman valtakielten oppimista.
Esitetty huoli ruotsin kielen taitojen riittämättömyydestä, sen sijaan on perustellumpi. Nykyistä varhaisempi aloitusikä voisi kohentaa ruotsin kielen osaamista. Kannustaminen kielikylpyihin sekä näiden riittävyyden varmistaminen kaikille halukkaille, olisi luonteva tapa vahvistaa suomen ja ruotsin kielen taitoja kaksikielisessä kotimaassamme.
Anette Karlsson
Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry
Sofi Weckman
Varapuheenjohtaja