Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ry: Ei lisälupia nykymuotoisille kolmannen sukupolven ydinvoimalaitoksille

Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta ry:n liittokokous vaatii, että nykymuotoisille kolmannen sukupolven ydinvoimalaitoksille ei tule enää myöntää lisälupia. Ydinvoimalat ovat pitkäkestoisia hankkeita, niiden elinkaari rakentamispäätöksestä viimeisenkin reaktorinosan purkuun ja kierrätykseen vie miltei vuosisadan.
Tällä hetkellä elämme energiatekniikan suuren murroksen aattoa. Puhtaat uusiutuvat energialähteet ja älykäs sähköverkko tekevät vahvasti tuloaan. Esimerkiksi aurinkoenergian kustannus tuotettua energiayksikköä kohden on  on voimakkaasti laskeva.  Näköpiirissämme on hetki, jolloin aurinkoenergialla tuotettu sähkö on öljyllä tai hiilellä tuotettua edullisempaa.  Lisäksi energiankulutuksen ja talouskasvun yhteys kehittyneissä talouksissa on jo katkennut, tulevaisuuden hyvinvointia ei enää tehdä kuluttamalla mahdollisimman suuri määrä energiaa.
Fennovoiman rahoitusvaikeudet myös osoittavat, että nykymuotoinen kolmannen sukupolven ydinvoimala ei automaattisesti ole rahantekokone.  Fennovoiman suurimpana  yksittäisenä omistajana onkin tällä hetkellä Venäjän valtion Rosatom, jonka tärkeimpänä motiivina rahoittaa hanketta lienee saada referenssireaktori länsimaahan, jotta sen olisi tulevaisuudessa helpompi myydä vastaavia reaktoreita.
Nykymuotoisella ydinvoimalla on myös kipupisteensä, kuten uraanin louhinta ja jätteen loppusijoitus. Kokoomusopiskelijat ei kuitenkaan halua sulkea ovea tulevaisuuden, eli neljännen sukupolven, ydinreaktoreilta, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tuottavat myös vähemmän radioaktiivista jätettä. Arvioiden mukaan ensimmäisiä kaupallisia sovelluksia voidaan odottaa 2030-luvulla.
”Haluamme, että Suomessa katsottaisiin aidosti tulevaisuuteen ja uskommekin, että ydinvoiman kehittäminen ja neljännen sukupolven ydinreaktorit ovat seuraava askel puhuttaessa lisäydinvoimasta ja energiaetiikasta. toteaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, Daniel Lahti.
Kokoomusopiskelijat katsoo, että nykytilanteessa yhteiskunnan kokonaisedun mukaista ei ole sitoa enempää niukkoja investointipanoksia kiinni uraaniin. Tämän sijaan investoinnit ja tutkimuspanostukset tulisikin suunnata energiatehokkuuden parantamiseen, uusiutuviin energialähteisiin sekä älykkäisiin sähköverkkoihin. Näillä panostuksilla torjumme ilmastonmuutosta, saamme paremman energiajärjestelmän sekä luomme uuden vientialan.

Daniel Lahti
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry. sääntömääräinen liittokokous järjestettiin 8.-9.11.2014 Oulussa. Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta on suomalainen poliittinen opiskelijajärjestö. Kokoomusopiskelijat on Kansallisen Kokoomuksen jäsenliitto, johon kuuluu edelleen lukuisia pienempiä jäsenyhdistyksiä lähes kaikista Suomen korkeakouluista.

Kokoomusopiskelijoiden Daniel Lahti: Vihreät lähtivät – Hallituksen on aika kääriä hihat ja ottaa loppukiri
Hae DEMO:n kv-koulutukseen!