Kokoomuksenkin täytyy oppia sietämään merivettä – arvot eivät saa olla näin halvalla myynnissä

Eri suuntausten jatkuva keskinäinen vuorovaikutus ja tasapainon hakeminen tuottavat sen voiman, jonka avulla kokoomuksen aate on kyennyt ja kykenee samalla kestämään aikaa ja elämään sen mukana.

Ote on suoraan puolueemme periaateohjelmasta.

Kompromissit ovat edustuksellisen demokratian ytimessä. Kokoomus on aina kyennyt yhteistyöhön eri puolueiden kanssa. Pääministeripuolueen pitää kyetä löytämään eri puolueita aidosti yhdistävät asiat ja tavoitteet, jotka vievät yhteiskuntaamme kohti parempaa huomista. Me kokoomuslaiset haluamme vaalia demokratiaa ja ehkäistä yhteiskunnan polarisaatiota. Näin kuuluu olla myös tulevaisuudessakin, ja sen eteen olemme valmiita tekemään töitä.

Yhteiskunnallisesti on hyvin tärkeää, että jokaisella on aina mahdollisuus oppia, muuttaa mielipidettään ja yrittää uudelleen. Myös ääriajattelusta tulee olla ulospääsy vilpittömällä anteeksipyynnöllä ja omien tekojensa vakavuuden ymmärtämisellä. Seuraukset niistä tulee kestää.

On kuitenkin arvoja, joiden puolella on seisottava tilanteesta riippumatta.

Politiikan teko täytyy kaikissa tilanteissa rakentaa oma arvopohja edellä. Tällaisia arvoja ovat kokoomukselle muun muassa sivistys, vapaus, vastuu itsestä ja ympäristöstä, tasa-arvo ja yksilön kunnioitus. Näistä arvoista joustaminen alkaa hiljalleen nakertamaan puolueen uskottavuutta. Yksilön toteuttaessa vapauttaan hän ottaa aina samalla vastuulleen valintojensa kielteiset ja myönteiset seuraukset.

Kun pitkään rakennettu hallitus on vaarassa kaatua, voi paineensietokyky olla koetuksella. Joskus perseen pitää kuitenkin kestää merivettä. Me emme ole valmiita hautaamaan arvojamme politiikan pikavoittojen kustannuksella, olipa sen hinta kuinka korkea hyvänsä. Vaikka hallituksen kaatuminen. Se ei ole sellaista politiikkaa, jossa me haluamme olla mukana ja jota haluamme tukea.

Jos periaatteemme ovat aina valmiita joustamaan valikoidusti, miksi edes vaivaudumme tekemään ahkeraa uudistustyötä ja taistelemaan arvojemme puolesta. Jos annamme periksi perimmäisistä arvoistamme, voimme sanoa hyvästit sille arvokkaalle sivistysyhteiskunnalle, jota olemme jo vuosikymmeniä edistäneet poikkileikkaavasti eri puolueiden ja toimijoiden kanssa. Me kokoomusopiskelijat emme hyväksy arvoista joustamista.

Ihmisarvo on jakamaton, eikä tästä tule keskustella. Ei nyt, eikä tulevaisuudessakaan.

J.V. Snellmanin sanoin:

“Suomi ei voita mitään väkivallalla, sivistyksen voima on sen ainoa pelastus”.

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

Henriina Rantala, Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen