Kokoomusopiskelijoiden Daniel Lahti: Hallituskautta jäljellä 50 työpäivää – Jäitä hattuun Kiuru

Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru kertoi aiemmin tänään aikeistaan tilata selvitys koskien korkeakoulujen yhdistämistä vielä tämän hallituskauden aikana, jotta asiasta voidaan päättää ensi hallitusneuvottelussa. Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Daniel Lahti kehottaa Kiurua laittamaan jäitä hattuun.

”Tätä hallituskautta on jäljellä noin 50 työpäivää. Vastuulliseen koulutuspolitiikkaan ei kuulu hetken mielijohteesta kiireellä tilatut selvitykset, jotta asiasta saataisiin pikainen päätös seuraavissa hallitusneuvotteluissa”, huomauttaa Lahti.

Tämän lisäksi Lahti haluaa muistuttaa, että ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on omat roolinsa. Yliopistojen päätehtävä on tieteen tuottaminen siinä missä ammattikorkeakoulun tehtävä on tuottaa osaavaa, ammattitaitoista työvoimaa.

“Suurten koulutuksesta tehtyjen leikkausten myötä on varmasti järkevää tarkastella korkeakoulujärjestelmämme toimivuutta esimerkiksi liiketalouden ja tekniikan opintojen päällekkäisyyksien osalta, mutta molempien pumppujen yhteen naittaminen olisi väärä ratkaisu”, Lahti toteaa.

Koulutuspolitiikan pienilläkin muutoksilla saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia, jotka näkyvät kansakuntamme osaamistasossa vasta vuosien päästä. Suurilla ja hätiköidyillä muutoksilla, joiden taloudellisia, sosiaalisia ja osaamiseen liittyviä vaikutuksia ei selvitetä riittävän perusteellisesti, voi olla katastrofaalisia vaikutuksia korkeakoulujärjestelmämme toimivuuden ja tarkoituksenmukaisuuden osalta.

”Krista Kiurulla on ollut vuodesta 2013 asti aikaa tilata erilaisia selvityksiä. Halutessaan hän olisi voinut selvityttää tämänkin asian ajan kanssa.  Ministeriössä on varmasti jo nyt kädet täynnä töitä hallituksen suunniteltujen lakiesitysten valmisteluissa. Nyt taitaa olla niin, että ministeriössä taitaa kyllä tekemistä riittää, mutta Kiurulla ei. Poukkoilevasti toteutettu koulutuspolitiikka viestii siitä, että ministeri aloittelee vaalikampanjaansa, ja tämä näyttäytyy hyvänä avauksena”, toteaa Lahti.

Daniel Lahti,

Puheenjohtaja,
044  7760  773

Sammuvien valojen Suomi
Kokoomusopiskelijat: Onko kansainvälistyminen opiskelijalle mahdollisuus vai hidaste?