Liiton puheenjohtajan tervehdys Kokoomuksen Kalajoen puoluekokoukselle

Arvoisa puheenjohtaja, hyvä puoluekokousväki, rakkaat ystävät.

Tuhatkunta suurella ilolla tervehtii Kokoomuksen puoluekokousta. Pitkien pandemiavuosien jälkeen on suuri ilo nähdä teidät kaikki täällä. Jo pelkästään ensimmäinen kokouspäivä oli täynnä jälleennäkemisen riemua, lämpimiä halauksia ja lukuisia yläfemmoja. On hienoa olla täällä teidän kanssanne ja luoda yhdessä puolueemme tulevaisuuden suuntaviivat.

Oppositiotaipaleen alkuun rämmittiin hetki, mutta pitkäjänteinen työ palkittiin. Takana on jo tässä vaiheessa kahdet voitetut vaalit ja valmistautuminen eduskuntavaaleihin on aloitettu historiallisissa kannatuslukemissa. Tästä työstä jokainen meistä saa kiittää itseään.

Arvoisa puoluekokous.

Tämä kevät tulee jäämään historian kirjoihin. Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite toteutuu, ja Suomi tulee liittymään puolustusliitto Naton jäseneksi. Vaikka me kaikki täällä tervehdimme tätä päätöstä varmasti lämmöllä, ei juhlimiseen kuitenkaan ole varaa. Euroopassa käydään edelleen sotaa ja Suomen jäsenhakemus on tahrattu viattomien uhrien verellä. Ukrainalaiset taistelevat jok’ikinen päivä henkensä uhalla demokratian, ihmisoikeuksien ja sananvapauden puolesta. He taistelevat koko eurooppalaisen arvoyhteisön puolesta. Olemme Ukrainalle ikuisessa kiitollisuudenvelassa. Venäläiset sotilaat toteuttavat sanoinkuvailemattoman hirveää väkivaltaa viattomia ihmisiä kohtaan, ihmisiä joukkoraiskataan ikään tai sukupuoleen katsomatta. Nuorimmat uhrit ovat olleet alle vuoden ikäisiä ja osa jopa menehtynyt saamiin vammoihinsa. Emme voi koskaan unohtaa. Emme voi koskaan antaa anteeksi.

Arvoisa puoluekokous.

Kannan suurta huolta yhteiskuntamme tulevista rakentajista. Lapset voivat joka päivä entistä huonommin ja nuoret suhtautuvat tulevaisuuteen entistä epävarmemmin. Mielenterveyskriisi on räjähtämispisteessään ja auttavia käsiä ei tunnu löytyvän. Tähän meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa. Tulevan hallituskauden aikana tämän tuhoisa kehityssuunta tulee muuttaa ja luoda lapsille ja nuorille se toivon polku, joka pitää hyvinvointiyhteiskuntamme pystyssä myös tuleville sukupolville.

Tämä yhteiskunta tulee rakentaa niille toivosta tuikkiville silmille. Niille suurille unelmille, jotka valtaavat pienet mielet. Niille väsyneille silmille, jotka eivät jaksa enää nähdä tulevaisuuden valoa. Niille avun huudoille, jotka kuuluvat vain hentona kaikuna poliittisen kilpahuudon taustoissa. Yhteiskunnan tehtävä on kuivata kyyneleet niiltä pakkasen purettamilta poskilta, sitoa haavat ja kannustaa jatkamaan eteenpäin kohti omia unelmia.

Muuhun meillä ei ole varaa. Koko hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus riippuu tästä.

Hyvä kokoomuslaiset,

Puolueemme kannatus on tällä hetkellä historiallisen korkealla, mutta ylimielisyteen meillä ei ole varaa. Pitkäjänteisen ja määrätietoisen työn tulee jatkua, mutta pää on pidettävänä kylmänä. Meidän täytyy olla se johtava ääni niin ilmastonmuutoksen, kestävyysvajeen kuin valtion velkakierteenkin ratkaisijana. Meidän tulee rohkeasti uskaltaa olla muutoksen ääni, eikä vilkuilla sivuille.

Puolueemme puheenjohtaja Petteri Orpon tsemppibiisiä lainaten; katse eteen ja suun pielet ylöspäin.

Haluan nähdä sen koko kansaa puhuttelevan kokoomuksen. Haluan nähdä, että vuoden päästä me olemme pääministeripuolue ja muutamme yhdessä tämän maan suunnan.

Mahtavaa puoluekokousta kaikille. Kiitos.

Nea Nättinen, Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan puheenjohtaja
Kalajoella lauantaina 11. kesäkuuta 2022

Kokoomusopiskelijat lähtevät Kalajoen puoluekokoukseen kirittämään puoluetta
Kokoomusopiskelijat ovat huolissaan puolueen kulkusuunnasta