Kokoomusopiskelijat lähtevät Kalajoen puoluekokoukseen kirittämään puoluetta

Kokoomusopiskelijat lähtevät Kalajoen puoluekokoukseen viemään eteenpäin liiton verrattain edistyksellisiä ja rohkeasti eteenpäin katsovia linjoja. Aloitteita on tehty yhteensä 26 kappaletta, joissa käsitellään laajasti yhteiskunnan eri epäkohtia. Kokoomusopiskelijat eivät halua kumarrella mihinkään suuntaan, vaan seisovat rohkeasti omien linjausten takana. Alati muuttuvassa maailmassa ei ole taaksepäin tarkkailuun varaa, vaan muutoksen ääni pitää kuulua läpi Kalajoen. Kokoomusopiskelijoilla on tärkeä tehtävä toimia tässä puolueen selkärankana ja jatkuvana kirittäjänä.

“Olen hyvin ylpeä liitosta. Lähdemme Kalajoen puoluekokoukseen isolla joukolla äänivaltaisia edustajia, sekä suurella määrällä laadukkaita aloitteita. Emme pelkää käydä puolueen sisäistä keskustelua, sillä se vie puoluetta jatkuvasti eteenpäin. Haluamme toimia puolueen kovaäänisenä siipenä, joka turhan huutelun sijaan tuo pöytää rationaalisia ratkaisuja. Uskon, että etenkin päihdepolitiikasta tullaan viikonlopun aikana käymään hyvinkin värikästä keskustelua” pohtii Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Kokoomusopiskelijoiden mukaan puolueen päihdepoliittiset linjaukset nojaavat pitkälti kauhukuvien luomiseen ja tutkittuun tietoon perustuva päätöksenteko haudataan. Tämän vuoksi Kokoomusopiskelijat ovatkin tehneet aloitteen huumeiden käyttöhuoneiden pilotoinnista Suomeen. Liiton mukaan huumepolitiikan keskiössä tulisi olla huumeriippuvaisen inhimillinen kohtaaminen, sekä saattaminen tarvittavan avun piiriin. Käyttöhuoneet myös parantaisivat etenkin isojen kaupunkien katuturvallisuutta, kun neuloja ei tarvitsisi poimia enää päiväkotien pihoista, yleisistä leikkipuistoista tai julkisista WC-tiloista.

Päihdepolitiikan osalta Kokoomusopiskelijat lähtevät myös Kalajoelle ajamaan nuuskan myynnin laillistamista. Nuuskan alati yleistyessä pimeä kauppa jatkaa kasvuaan ja kieltolaki ei toimi. Tällä hetkellä verorahoja valuu jatkuvasti naapurimaahan ja koko tuotteen ympärillä pyörii laajalle levinnyt järjestäytynyt rikollisuus. Laillistamalla nuuskan myynnin voimme puuttua yhteiskunnan suureen epäkohtaan. Asettamalla nikotiinituotteelle korkean haittaveron, saamme myös verotuloja Suomeen, eivätkä ne valu Ruotsin puolelle kuten tällä hetkellä.

Viime puoluekokouksessa kohauttanut aloite turkistarhauksen kieltämisestä siirtymäajalla on tuotu uudestaan esille. Kokoomusopiskelijoiden mukaan vahvasti valtion rahoilla tuettu elinkeino yhdistettynä eläinten suoranaiseen kiduttamiseen ei millään istu kokoomuslaisen sivistysporvarin ajatusmaailmaan. Tällä hetkellä Suomi on jäämässä pahasti jälkeen muista EU-maista, jotka etenevissä määrin ovat asettaneet kieltolakeja elinkeinolle. Siirtymäaika antaa turkistarhaajille mahdollisuuden uudelleenkouluttautumiseen ja pyrkii ehkäisemään mahdollisesti syntyvää työttömyyttä.

Myös arjen turvallisuus ja kotitalouksien varautuminen ovat nousseet uudeksi keskustelun aiheeksi ensin koronapandemian puhjettua ja myöhemmin Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Kokoomusopiskelijat ovatkin tehneet aloitteen kansallisen varautumispäivän lanseeraamisesta, jonka ideana on tuoda kansalaisille tarvittavaa infoa kriisitilanteita varten. Tällä hetkellä suurin osa kotitalouksista ei ole varautunut esimerkiksi selviytymään 72 tuntia ilman veden tai sähkön jakelua.

Lisätietoa:

Nea Nättinen, puheenjohtaja

Rovaniemen Kokoomusopiskelijat: Reserviläisjärjestöjen valtionavustuksia uudelleenarvioitava
Liiton puheenjohtajan tervehdys Kokoomuksen Kalajoen puoluekokoukselle