Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtajan Jeremias Nurmelan puhe Kokoomuksen puoluekokoukselle

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan tervehdys Kokoomuksen puoluekokoukselle Porissa 5.9.2020

Arvoisa puheenjohtaja, rakkaat kokoomuslaiset!

Muistan ei kovin kauan sitten pidetyn kokoomuksen satavuotisjuhlan videon, jossa käytiin läpi sekä Suomen että puolueemme historiaa. Liikuttava video oli täynnä ylpeydenaiheita niin Suomen kuin Kokoomuksen osalta.

Puoluetoiminnassa ei kuitenkaan ole mahdollisuutta jäädä katsomaan historiaa haikaillen, vaan luottamus tulee lunastaa kansalta yhä uudestaan ja uudestaan.

Oppositiotaival ei ole hukattua aikaa, se on aika rakentaa uutta. Kokoomuksen arvot ja maailmankatsomus ei perustu veroprosentteihin tai työllisyysasteeseen eikä varsinkaan kaiken vastustamiseen tai jatkuvaan räksyttämiseen. Meidän toimintamme on kautta aikain perustunut mahdollisuuksien tasa-arvoon, yksilönvapauteen ja sivistykseen. Välillä meistä jokainen kuitenkin unohtaa tämän kokoomuslaisen tarinan pikkunäppärien pikavoittojen toivossa.

Kokoomus ei ole visionäärien apupuolue, joka vain auttaa muita toteuttamaan näkemyksiään huolehtien samalla liike-elämän edellytyksistä. On varmasti kaikille selvää, että hyvinvointi syntyy vain työstä ja kasvusta ja näistä tulee huolehtia intohimolla, mutta tämä ei vielä saa riittää Kokoomukselle.

Meidän tehtävänä täällä puoluekokouksessa on luoda näkemys uudesta uljaasta Suomesta. Suomesta joka ei enää hyväksy menetettyjä vuosikymmeniä, Suomesta, joka ratkaisee kestävyysvajeen ja Suomesta, joka on ilmaston kannalta kestävä mallimaan, jota muut voivat tulla ihmettelemään.

Meillä on täällä käsittelyssä dokumentteja, joita on valmisteltu pitkään ja hartaasti. Niiden yhteen nitova teemat ovat mahdollisuus ja oikeudenmukaisuus. Suomessa pitää olla mahdollisuus yrittää, epäonnistua, yrittää uudestaan ja saavuttaa unelmansa. Pitää myös olla mahdollisuus olla juuri sellainen kuin itse on. Tilaa syrjinnälle ei kertakaikkiaan ole.

Sakari Topelius totesi aikanaan, että ”Totta on, että tässä maassa asuu erisukuista ja erikielistä kansaa. Mutta kaikki, jotka pitävät ja rakastavat tätä maata isänmaanansa – kaikki, jotka noudattavat tämän maan lakia ja tekevät työtä sen hyväksi, ovat yhtä kansaa, Suomen kansaa.”

Oikeudenmukaisuus taas on sitä, että taustastaan riippumatta jokainen saa turvallisen lapsuuden, laadukkaan koulutuksen ja apua hädässä. Samalla kun meidän tulee tarjota hallitukselle ne työkalut, joilla ihmisten ja valtion talous saadaan kuntoon, tulee meidän huolehtia siitä, että Suomalainen hyvinvointivaltio kukoistaa.

Hyvät puolukokousedustajat! Ei tyydytä toistelemaan tylsiä latteuksia, eikä unohdeta arvoja kaiken varsin tärkeän päivänpoliittisen keskusteluna seassa.
Luodaan nyt rohkea ja totuudenmukainen kuva tulevaisuudesta, jossa Suomi kukoistaa sen vuoksi, että jokainen itse pystyy parantamaan asemaansa, Suomi, jossa kenenkään ei tarvitse hävetä itseään sellaisena kuin hän on ja Suomi, jossa kaikilla on näkyvissään polku, jota pitkin voi kulkea kohti parempaa tulevaisuutta.

Hyvät puoluekokousedustajat, näillä sanoin toivotan teille mitä parhainta puoluekokousta ja toivorikkaita päätöksiä.

Lisätietoa:

Jeremias Nurmela

Nea Nättinen Kokoomusopiskelijoiden vaalisuunnittelijaksi
Kokoomuksen jäsenliitot: Puoluekokouksen aloitekäsittely vaatii uudistamista