Puheenjohtajan tervehdys puoluekokouksessa.

Puoluekokoustervehdys 16.6.2012

Kunnioitettu puolueemme puheenjohtaja, hyvä puoluekokousväki.

Olisin toivonut voivani puhua teille iloisemmista asioista, kuin edeltäjäni Jenny kaksi vuotta sitten. Hän puhui teille tuolloin vastuusta. Tulevaisuuden näkymät olivat jo tuolloin heikentyneet. Ikäväkseni on todettava, että ei se tulevaisuus näytä yhtään valoisammalta. Euroopan talouskriisi jatkuu, vientimme ei vedä, nuorisotyöttömyys on korkealla ja väestömme ikääntyy vielä seuraavat 20 vuotta.

Kuluneen kevään aikana on saatu aikaan mm. työmarkkinajärjestöjen raamiratkaisu, nuorten yhteiskuntatakuu, korkeakoulujen säästöt ja paljon muuta. On nostettava hattua Jyrkille, että on saanut näinkin haasteellisessa tilanteessa eri tahot tekemään vastuullisia päätöksiä. Se, mikä näin opiskelijoiden edustajana harmittaa, on, että meitä ei varsinaisesti ole kuultu.

Me haluamme vaikuttaa, mutta se vaatii hieman ymmärrystä teiltä varttuneemmilta. Aivan kuten me yritämme ymmärtää teitä. On melko helppoa omaksua oman ikäluokkamme ajatukset, mutta ymmärtääksemme muita, meidän on kuunneltava toinen toisiamme.

Kuunteleminen on vaikeaa, mutta se ei saa olla syy sille, että emme sitä tee. Toisesta välittämistä, kun ei voi ulkoistaa. Nuorten pahoinvointi on siis otettava vakavasti, jotta me voimme huolehtia ikääntyvistä. Tämä on otettava meillä kokoomuksessa huomioon. Jos emopuolue ei ota nuorten asioita riittävästi huomioon, on kokoomusopiskelijoiden ja kokoomusnuorten työ huomattavan paljon vaikeampaa.

Tätä puoluekokousta on markkinoitu tulevaisuuskokouksena ja eduskuntavaaleihin kävimme sloganilla ”Peruuttamalla ei pääse eteenpäin”. Puolue on historiallisessa asemassa. Olemme voittaneet vaalit toisensa perään ja puolueemme puheenjohtaja johtaa hallitusta. Vaatii rohkeutta todeta meidän olevan vaarallisilla vesillä. Voittavaa joukkuetta ei perinteisesti ole syytä vaihtaa. Ja höpö höpö. On naiivia luulla, että sama lähestymistapa toimisi täydellisesti joka tilanteessa. Mestaruuksia tai vaaleja ei voiteta katsomalla menneisyyteen.

Miten kokoomus vastaa tulevaisuuden haasteisiin? Vaatiiko linjamme kirkastusta? Erotammeko kokoomuksen ja hallituksen linjan? Vai sekoittuvatko ne kaksi? Miten kokoomus tulee tässä hallituksessa esille? Viimeisen vuoden kuluessa yhä enenemässä määrin puolueemme ratkaisuja on perusteltu hallitusohjelmalla. Jos sorrumme puolueena siihen, että hallitusohjelma on tiekarttamme, olemme turmion tiellä.

Meillä on oltava omia näkemyksiä ja ratkaisuja. Se ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että me lähtisimme vaikeuttamaan puheenjohtajamme työtä. Mitkä ovat kokoomuksen tavoitteet tulevaisuudessa. Niitä ei lueta nykyisestä hallitusohjelmasta, niitä luetaan vasta seuraavasta. Meidän pitää välttää tilannetta, jossa kokoomusta aletaan pitää valtionhoitajapuolueena. Demarit tai keskustalaiset osaavat kyllä kertoa tästä tarkemmin.

Pari viikkoa sitten demarien puoluetoimistolla ja havaitsimme eräässä lehtiössä tekstin: ”Etsikää uutta, tehkää se paremmin, kuin kokoomus.” Ei siinä… onhan se mukavaa, että ottavat oppia. On kuitenkin olemassa seuraavanlainen viisas lausahdus. ”On juostava kaikin voimin, jotta pysyisi paikallaan.” Vastaavasti on juostava tuplasti kovempaa päästäkseen eteenpäin. Parantaessamme tahtia, on muiden pirun vaikea pysytellä perässä.

Otamme tänä viikonloppuna askelia kohti tulevaisuutta. Ajatuksemme aloitteista ja ehdokkaista, pohjautuvat arvoihimme. Päätöksiä tehdessämme meidän on mietittävä, miten tämä vie kokoomusta eteenpäin ja miten se sopii kokoomuslaiseen arvopohjaan? Eteemme tulee vaikeitakin asioita, mutta niistä on selvittävä. On uskallettava ottaa kantaa. Tulevaisuudessa meidän on uskallettava nostaa nuoria lupauksia puolueemme kärkiketjuihin.

Lopuksi palaan asioihin, joista alkupuolella puhuin. Meillä on vastuumme, mutta meidän on pakko uskaltaa tehdä ratkaisuja, jotta tulevaisuudessa taakkamme ei kasva liian suureksi. Me kokoomusopiskelijat olemme valmiita kantamaan kortemme kekoon ja tekemään vaikeitakin päätöksiä. Tämä on tulevaisuuskokous ja me kaikki olemme vastuunkantajia… tulevaisuudentekijöitä. Näillä sanoin tahdon Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan puolesta toivottaa teille rakentavaa tulevaisuuskokousta ja viisaita päätöksiä.

Puoluekokouksesta kajahtaa – Kokoomusopiskelijoiden matkassa Rovaniemellä
Kokoomusopiskelijoiden Weckman valittiin NKSU:n varapuheenjohtajaksi